Alene på langtur

Mandag den 30. september til søndag den 6. oktober 2019

Uha, tiden går hurtigt, der er mange ting på job (ikke noget der ligner mit tidligere job) men godt der sker noget og flere og flere ting falder på plads. Det er uge 2 hvor Janne også bor her. Hun er blevet kontaktet af Hospitalet, men de kunne ikke nå at lave en kontrakt til den 1. oktober, da hende der laver kontrakter er rejst til Dk, så det bliver til den 15 oktober, måske. Der gør nu ikke Janne så meget, så har hun tid til at bliver blive fortrolig med Nuuk og naturen. Så Hans bliver luftet godt igennem. Han er også faldet godt til og elsker at komme ud i fjeldet. Livet som hund i lejlighed giver også en del ændringer, man bliver f.eks ikke lukket ud i haven hver 15 min! men må pænt vente på de 3-4 daglige ture. Når man så er iført sin nye redningsvest, så er det vel heller ikke så slemt” 😉

Hans var med nede ved båden fredag aften, vi havde lånt Eigils bil, så vi kunne se hvordan vi kunne få kræet ombord. Først lykkes det Hans, af få poterne ned i mellemrummet på flydebroen og derefter skulle hele broen tjekkes med snuden. Sidst vi var ved båden var folkene fra nabobåden igang med at partere rensdyr på broen, så det duftede nok godt, for en hund. Det er ikke umiddelbart nemt at få Hans ombord, så der skal tænkes lidt over en god metode. Det kræver nok, at vi få lavet et stativ til gummibåden, som står oprejst langs den ene ræling (det er siden af båden) også at man lægger med siden til inden man sejler ud. Så burde det være nemt at få 30 kg hund ombord, HOST!

Lørdag morgen, der er lidt overskyet, men vejrudsigten ser fornuftig ud, bare man er retur i havnen før kl 18, for derefter skulle det komme til blæse meget. Vi havde planlagt at sejle til Uummannaq øen, hvor Eigil og jeg havde været den 31. august, se her:. Men det ville presse tidsplanen så vi ikke ville få så meget tid til at nyde nature, så vi valgte en lidt kortere tur til øen Qoornoq. Vi valgte også at lade Hans blive hjemme, Janne er ikke helt oplært som letmatros så hun skulle også have tid til at lære mere og bliver tryg ved at sejle uden at skulle holde øje med Hans. Begge beslutninger skulle senere vise sig at være gode!.

Vi sejlede ud i dejligt vejr, solskin og næsten fladt vand. Her er udsigten fra Kaptajnens cockpit. Med kortplotter, kompas og Isailor på Ipad’en.

Turen ind gik helt efter planen, op og plane på nogle og 20 knob, kaffe og kiks og bare nyde den storslående natur vi sejlede forbi. Turen blev kun afbrudt af et stop ved et lille isbjerg, som vi måtte kikke nærmere på.

Efterhånden som vi nærmere os Qoornoq kom der flere og flere isskosser så vi måtte sejle lidt slalom. Vi nærmere os anker pladsen ganske forsigtig pga. is, der lå dog en anden båd for anker, så turde vi også godt smide ankeret i den lille bugt. Her er turen derind.

Vi sejlede langsom ind til der var 6 meter vand under kølen, det var højvande men var ved at vende,så der skulle være lidt ekstra vand at give af. Tidevands forskellen er op til 4 meter herinde iflg,. tidevandstabellen. Da ankret havde fat i bunden og vi ikke drev mere, blev rygsækken pakket med mad og vi steg ombord i gummibåden og roede ind til land. Her er båden mellem små isskosser.

Qoornoq er en forladt bygd, men fungere nu som hytte område, så de fleste hytter er velholdte. Den blev forladt i 1972 hvor den oprindelige befolkning i Qoornoq blev tvangsforflyttet til Nuuks betonblokke 1-10.

Der er blevet bygget en ny fin låge til den gamle kirkegård, men hegnet på begge sider af lågen er væltet. 🙂 Tror nu heller ikke at der er nogle som flygter fra kirkegården!!

Her er et lille udpluk af den mange forskellige hytter på øen.

Efter vi havdeværet rundt og kikke på hytter og øen i det hele taget fik vi også kikket på udendøres indretning og et højbed med udsigt!

Yderst på et lille næs ligger den forladte fiskefabrik som lukkede engang i 50erne. Efter en hurtig rundtur i de forladte bygninger hvor der engang blev forarbejdet og tørre torsk, gik vi efter et sted at spise frokost. Jeg kendte et sted fra sidste gang jeg var på øen og bordet var der endnu.

Så frem med lækkerierne, incl. 1 øl!!! Skønt at spise i det fri, med en sol der varmer i oktober måned. (og det kalde man det kolde nord!)

Vi sad længe og nød vores øl, stilheden og udsigten fra vores lille frokost sted.

Denne Brown Ale kan klart anbefales til en udflugt i Godthåbsfjorden.

Mætte og varme, brød vi op og begav os ned mod båden, et hurtig kik ind i den lille bugt hvor vi havde ankret op, viste at tidevandet helt klart var vendt, hvilket betød at bugten var ved at blive fyldt med isskosser. Find en båd?!!!

Så vi satte lidt fart på og fik gummibåden i vandet og roede ud til båden. Der skulle roes lidt i zig-zag for at komme forbi isen.

Vel ombord og med ankret oppe sejlede vi ud af bugten, det krævede dog lidt sejlen frem og tilbage før vi fandt en sejlrende som var isfri. Fri af de små isskosser sejlede vi videre ud. Vi ville tage en lidt anden vej hjemad, men burde nok havde fulgt samme rute som ud, da vi ret hurtigt kom ind i en del isbjerge og mange små isskosser, som man IKKE skal sejle ind i. Derfor blev farten meget lav og alle mand var på skarp udkig efter is. Det er svært at se på videoen med der er mange små isklumper i vandet som bare lige stikker op over overfladen.

Efter ca. 30 min sejlads kom vi lidt mere ud i det åbne vand og det begyndte at blæse op med større bølger, samtidigt havde vi solen lige i mod os så det var svært at se isskosser, derfor måtte vi (som jeg havde lært af ejeren af Nuuk Water Taxi) sejle zig-zag så man ikke sejlede direkte op mod solen. Her skulle der virkelig styres. Efter en times sejlads ramte vi en skæv sø og gummibåden væltede på agterdækket, med det resultat at årene faldt ud i bunden af både og børsten til rengøring af båden gik overbord. Tæt på et større is bjerg og med gode bølger.

Selvfølgelig en oplagt mulighed for at øve mand/børste over bord!! Efter et par forsøg på at få børsten (som er på et langt skaft) på siden af båden, så den kunne hales ind med bådshagen, lykkes det og redningsaktionen var en succes! God træning når jeg skal starte med at tage duelighedsbevis i sejlads i januar. Da alt igen var ombord forsatte vi mod Nuuk, pga. bølger og vind ikke så hurtigt som vi gerne ville, men naturen bestemmer! Da vi sejlede ud for Nuuk var der godt med skumsprøjt pga. bølger ind over båden.

Men vi sad godt, tørt og varmt i kabinen, oliefyr er en god ting! Vi fik et par gode rutsjeture men både er god og solid så ingen var utrygge, men godt vi ikke havde Hans med! Vi sejlede fint ind i havnen og lagde til broen som professionelle, på trods af vind! Skøn tur hvor vi fik prøvet os selv og båden af! Her er turen hjem.

2 thoughts on “Alene på langtur

1. Hvor er jeg glad for Hans har fået en redningsvest, nu er han lettere at få øje på. Han falder jo helt i med klipperne og jeg har hørt der er mange jægere på Grønland.
    Sikke en natur, glæder mig så meget til at komme op og besøge Jer, på et tidspunkt. Men der er jo nok mange der gerne
    vil besøge Jer. Heine har spurgt hvornår vi skal afsted.

1. Måske burde vi give ham den på når vi går i fjeldet – selvom det nok vil se mærkeligt ud! Han skal helt klart have en lygte på når det bliver mere mørkt, ellers bliver han væk! Der er plads til alle dem der vil besøge os!! Så kom I bare!