Uummannaq

Lørdag den 31. august 2019

Fredagens båd møde endte med en afstemning om hvor vi skulle sejle hen i dag. Med stemmerne 2-0 (vi var kun 2) blev målet den lille ø, Uummannaq, hvor vi havde hørt om der skulle være en lille forladt bygd og forekomster af fedtsten, det skulle være muligt at finde steder hvor både inuitter og nordboer skulle have brudt fedtsten. På øen havde Herrnhuter’ne også haft en mission. Mere information om fedtsten her:

Vejret var perfekt til en sejltur ind i Godthåbsfjorden, først skulle der bages lidt Römer brød og spises morgenmad. Har allerede indrette lidt i lejligheden. Ikke den værste udsigt når man drikke kaffe.

Aftalen var at vi skulle sejle kl 11, var på havnen i god tid – pga. bussen, som først starter med 20 min. drift efter kl 11. Men så kunne jeg nyde det dejlige og varme solskin og udsigten over lystbådhavnen.

Eigil kom et par minutter over kl 11, da vi nu har sejlet så meget sammen, er det rent rutine at lægge fra land, vi ved præcist hvad der skal gøres, så mindre en 10 min. efter Eigil ankom var vi på vej. Vi kender også begge vejen ind i Godthåbsfjorden som igen viste sig fra sin pæne side.

Efter ca. 2 timers sejlads ankom vi til Uummannaq. Se turen her:

Vi ankrede op ud for en lille strand, med udsigt til den lille kirke, to ældre hytter og hvad der lignede en af kommunens offentlige blå hytter.

På med rygsækken og ned i gummibåden og ind mod land. Fint sted til landgang. Sikkert også derfor hytterne ligger her. Vi gik først op til den lille kirke, som var blevet helt renoveret i 2006. Historien om stedet og kirker kan du læse her:

Fantastisk at nogle har bruge deres tid og penge på at genopbygge kirken. så den er så god som ny. Et rigtigt fint overnatningssted, så helt sikker skal benyttes på et tidspunkt. Efter vi havde studeret kirken gik vi op mod den lille kirkegård. Den havde engang været hegnet inde med pigtråd som bare lå på jorden nu. Der var kun en grav mod kors.

De andre grave var kun små forhøjninger med sten over.

Efter kirkegårds besøget skulle der findes fedtsten, vi gik lidt rundt på øen, men har nok ikke hørt efter i geologi timen, tror også jeg var syg den dag 😉 for der var ikke meget vi kunne identificer som fedtsten, men udsigten fejlede ikke noget.

Vi så og hørte også blåstet fra en hval. Stedet er fuldstændigt fantastisk, ikke en lyd, blot rent natur! Vi kikkede også lidt nærmere på den blå hytte, selvom den lignede en af kommunes hytter, som er til fri afbenyttelse flere steder i fjorden, så var der helt sikker nogle som brugte den mere end bare en gang imellem, der stod sække med skrald og der lå soveposer og tøj i køjerne.

Vi spiste vores frokost ved kirken. Efter en god madpakke kikkede vi op den sidste hytte så lå lidt væk fra de andre. Den er placeret på en solid marmor klippe med en udsigt uden lige.

Trænger dog til en kærlig hånd ude som inde.

Havde taget drone med og fik nogle flotte videoer. Disse er uredigerede og taget lige ud af SD kortet:

Og så den sidste – er der nogen der kan slå så klart vand!!

Det var nu tid til at forlade øen og sejle hjemad. Vi valgte en anden rute hjem, hvor vi sejlede ind mod isfjorden for at se lidt på isbjerge. Der var dog ikke mange isbjerg på vej ud, så vi stoppede op ved en af de større og jeg sendte drone ud.. Noget nervepirrende da jeg aldrig har fløjet fra en båd før og take-off blev mens jeg hold fast i landingstellet og landingen endnu mere nervepirrende da det blæse op og dronen måtte fanges i luften. Undervejs kom der flere fejlmeldinger om mistet GPS forbindelse, så jeg holdt dronen tæt på båden. Men det blev da lidt godt/flot video ud af det. Disse er også uredigerede.

Efter droneturen og en tankning fra vores medbragte benzin lager var det for hjemadgående, det tog lidt over to timer at komme retur til Nuuk og jeg sejlede hele vejen hjem. Kan lige så godt vænne mig til at være skipper!

Dagen sluttede vi af i den nye lejlighed med en lille G&hjemmelavet T!