Påske telttur – Brrrr

Lørdag den 16. april 2022

Endelig nogle fridage og hvad ville være bedre end en tur i fjorden, med nyindkøbt liggeunderlag, sovepose og telt. Havde tænkt på Kobbefjorden ville være oplagt, da jeg kender området godt, men rygterne ville vide at der stadig var fast is i fjorden, så det ikke var muligt at sejle der ind. Anden mulighed var Ugpik som er lidt længere sydpå men et par forespørgsler til de lokale turbåde gav ikke resultat, de var alle optaget af fast tursejladser. Der var en del ‘turister’ (typisk besøgende til folk der bor i Nuuk) i byen nu hvor alt er åbnet efter Corona og den eneste jeg kender, hvis båd allerede var i vandet havde været ude for hærværk på båden, da hans benzin var blevet stjålet, men endnu værre var det at der var blevet fyldt vand i tankene, så de skulle renses, så heller ingen held der. Det grønlandske vejr skulle også ‘skabe sig’ både Skærtorsdag og Langfredag var der storm så sejltur var ligesom udelukket. Det skulle dog ikke forhindre mig I at komme afsted, lørdag var der lovet fint vejr, så rygsækken blev pakket og jeg tog en taxa til Paradisdalen, det er en tur på ca. 6 km, før vejen ikke går længere. Herude er der opsat en ‘skov’ af paraboler til satellit kommunikation, pænt pakket ind i hvad der ligner kantede snebolde.

På med oppakningen og opad fjeldet. Jeg havde været lidt i tvivl om hvordan sneen var at gå på og havde også overvejet at tage snesko med, men valgte at lade dem blive hjemme (der var nok at slæbe på 😉 ) Hvilket viste sig at være en god beslutning for sneen var hård og god at gå på, der var få steder hvor man sank lidt i. Jeg havde også beslutte hvor jeg ville gå hen, ikke tage den lange stigning op, hvor der for øvrigt var en del snescootere som kørte, men gå ud langs vandet, indtil jeg ikke kunne komme længere. Det krævede dog stadig at jeg gik noget opad. Der er lavet fine spor både til snescootere og til skiløbere.

Før det gik ned af igen mod vandet igen.

Dejlig udsigt til Sermitsiaq og fjorden med isskosser. Efter ca 5 km, kunne jeg ikke komme længere uden at jeg måtte gå opad den stejle fjeldside, da der var en del sne og solen skinnede, var der en rimelig risiko for laviner på den stejle sider, så jeg valgte at kikke efter et godt sted at slå teltet op. Efter lidt vandren rundt, og der var flere gode steder, faldt valget på en lille ‘hylde’ med lidt jord og mos, som lå lige ned til vandet. Teltet blev pakket ud og stillet op, der var heldigvis løse sten i området , så jeg bar hen til teltet og brugte som ‘anker’ til bardunerne, det var helt umuligt at få pløkker i, undtaget på den side af telte hvor der stadig lå lå hård sne. Stenen blev også brugt til at holde teltskøderne på plads. Det tog ikke lang tid så var teltet på plads.

Så skulle der pakkes lidt ud og pustes liggeunderlag op før der skulle laves kaffe! Bag ved teltet hvor der var lidt læ..

Fin udsigt bagved den lækre Stanley kop jeg fik i julegave..

Efter en god kop varm kaffe, gik jeg ved til vandkanten for at nyde solen og de fantastiske former af isskossen som var strandet på klipperne ved lavvande og der der flød rundt i strømmen. Her er bare et udsnit af alle de fotos jeg tog.

Mens jeg sad og nød solen, varme og de flotte isskosser fik jeg oplevet tidsvandsfænomenet, hvor strømmen går en vej, her indad i fjorden (mod højre) da det var ved at blive højvandet, mens strømmen inden ved kysten går den anden vej. Læg mærke til isskosserne længere ude på vandet som i modsætning til dem tættere på land bevæger sig den anden vej.

Da jeg måtte fortrække fra ‘stranden’ pga. tidevandet var det retur op til teltet. Nu skulle der testes turmad, jeg havde købt lidt forskellige, incl. noget som ikke var helt frysetørret, men som var lidt flydende i posen. Jeg hentet sne for at smelte/koge det til for at putte i posen med mad, som man gør med frysetørret mad, men da jeg fik læst på pakken, så var varmt vand ikke nødvendigt, da der var en ekstra pose med varmelegemer, hvor der blot skulle tilsættes lidt vand for at aktivere varmelegemerne og vupti 12 min senere varmt mad. Note til mig selv: Læs brugsvejledningen…….

Det smagte faktisk ret godt og at man samtidigt kunne nyde solnedgangen ødelagte ikke oplevelsen.

Søndag den 17. april 2022

Sov godt om natten, det blev dog lidt koldt, så det var godt jeg havde lånt en silkelagenpose, det giver lige de ekstra plus grader i soveposen. Min nye sovepose har en komfort temperatur på -8 og jeg vil tror at temperaturen i teltet faldt til omkring minus 15 grader.. Så lidt ekstra varme var godt. Vågnede op til en kælvende isskosse, lige neden for teltet.

God start på en kold dag og blæsende dag. Heldigvis kunne jeg sidde inde i teltet og bage brød på Tragia’en. Det er ganske simpel, bland mel, tørgær, salt og sukker i en plastpose hjemmefra og når du skal bage så tilsæt lidt lunken vand og ælt det hele i posen og hæld det herefter ned på panden. Det bliver super lækkert, selvom billedet her ikke helt yder det færdige brød retfærdighed.

Søndagen gik med at vandre lidt rundt i området, mest for at holde varmen… en lille middagslur i en varm sovepose gør også underværker… specielt når det blæser op og der kommer sne

Ret tidelige var det i soveposen, da blæsten virkelig tog til. Men læsning og varm kakao i teltet kurerer det meste.

Mandag den 17. april 2022

Vågnede et par gange pga. blæsten. Teltet var ‘fortøjet’ med nogle sten til bardunerne og hjørnerne, da det var klippegrund og dermed umuligt at få pløkker i, men det holdt fint på trods af vinden. Det var en koldt morgen så der blev hurtig pakket sammen og turen gik retur mod Nuuk. Her er teltpladsen.

Da jeg kom tæt på byen igen og fik asfalt under støvlerne ringe jeg efter en taxa. Den kom inden for 5 minutter og det var lidt dejligt at komme ind i den varme kabine…

God tur for at få testet nyt udstyr, telt, sovepose, liggeunderlag, turmad osv. og var noget gået galt var det hurtig at gå retur til Nuuk og igen viste Grønlands natur sig overvældende og fantastisk.