Tilbage på job…

Søndag den 14. august 2021

HOVSA – så er der en brugt ferie til salg 😉 . Det gik hurtigt – har nu været i gang på job i ca. 4 uger, så sommerferien er næste glemt. Der har været stille på kontoret, stadig mange der er på ferie. Der er rigtig mange der holder deres sommerferie i august, pga. rensdyr jagten. Vi har haft besøg af Signe veninde, Signe, lidt forvirrende med to af samme navn så de kom bare til at hedde Signe 1 og 2. De først 5 dage boede de i en B&B nede i selve Nuuk, pga. at Signe 2 skulle i karantæne.

Coronaen er stukket lidt af her, ikke som andre steder, men der er stigende smitte. i går var der 100 smittede i landet, de flere oppe nordpå i Sisimiut. Den første runde kom i Nuuk i weekenden 16-17 juli. Der var flere som var smitte ombord på et fly og de havde åbenbart været lidt rundt i byen, så man opfordrede rigtigt mange til at blive testen. Fra mit kontor kunne jeg se den laaaang kø af folk der skulle testes.

Vejret var ikke det bedste så der var nok flere som havde en forkølelse med hjem. Der er gjort en stor indsats for at få folk til at blive vaccinere, så der har været arrangere en ugentlig drop-in vaccination i Nuuk Hallen. Både jeg og Signe 1 har fået begge stik.

Sommeren har i Nuuk har været usædvanlig våd, det er de vådeste sommer siden 1961 :-O Så når vejret er godt er det med at komme ud, så onsdag den 21. juli tog vi en sejltur til Nordlandet.

Nu hvor der er lidt stille på job, kan jeg får ryddet op i div. hængepartier og få lavet planer for efteråret, som bliver lidt hektisk. Vi skal have den sidste kommune på ERP/Økonomisystemet, det bliver lidt af en milepæl for afdelingen. Vi skal også have gang i implementering af nye tidsregistrering- og vagtplansystemet, samt have afgjort et udbud på et lønsystem, foruden af der skal startes op for alvor på fællesoffentligt ESDH system. Så det er med at holde tungen lige i munden, når der samtidigt skal afleveres div. økonomi notater til Finans Departementet. Så er det godt man har weekenderne til at komme ud i naturen.

Weekenden den 24-25 juli lovede div. vejrudsigter godt vejr. 2xSigne ville gerne ind og overnatte i shelter i Kobberfjorden, så de pakkede grej og mad til et par dage. Vi sejlede ud fra Nuuk omkring middag, i lidt gråvejr.

Men det forandre sig hurtigt da vi kom ind i Kobbefjorden, det klarede op og der drev flotte skyer om fjeld toppene.

Vi fik hurtigt ankret smidt og så gik det i gummibåden ind til land. Der var lidt vind hvilket var dejligt, så var der nemlig ikke så mange myg og fluer. Jeg tog lidt af deres bagage og op i fjeldet gik det.

Det tog os ca. 30 minutter at komme op til det lille røde shelter. Der ligger omkring 10 stk. forskellige steder i Nuuk fjorden.

Shelteret ligger højt med en super udsigt over Kobbefjorden og landet bagved.

Jeg efterlod de 2xSigne og vandrede ned til båden. Den våde sommer gør, at der er ret meget vand når man vandre i fjeldet, men på en solskinsdag er det jo bare smukt.

Jeg havde lovet at tage en kollega og hans kæreste, samt hans datter, som var på besøg, ud på en lille sejltur. Da jeg havde hevet ankret op og sejlede stille ud af fjorden, fik jeg et opkald på VHFen fra mekanikeren. Han og familien ville tage en overnatning i fjorden og spurgte om jeg kom tilbage, hvilket jeg havde planer om, om ikke andet for at hente 2xSigne dagen efter. Jeg havde en rigtigt fin tur med kollegaer og Co. . De havde sørget for mad og drikke. Vi sejlede bare lidt syd på og ind i en lille fjord og spise den medbragte med. Lækre hjemmelavede sandwichs. Hvorfor jeg ikke tog billeder på den tur ved jeg ikke. Da jeg havde læsset dem og og tanket båden, sejlede jeg retur til Kobbefjorden, klokken var næsten 22 da jeg nærmede mig bunden af fjorden. Jeg smed ankret et stykke fra mekanikerens båd, ville ikke vække dem. Det bliver stadig sent mørkt, dette foto er taget kl 23:15.

Jeg vågnede en enkelt gang i løbet af nattet med fornemmelsen af jeg var gået på grund, der var helt stille i båden, ingen vipperi og ingen klukken af vandet op af båden. Men der var stadig 10 meter vand under kølen, der var simpelthen bare helt fladt vand…

Jeg vågnede ved 10 tiden – udhvilet og efter en kop kaffe og lidt brød, tog jeg gummibåden ind til land. Planen var, at tage en længere vandretur og gå en en bue rundt og op til shelteret. Jeg gik op langs langt elven.

Der var ingen vind og dermed milliarder af fluer og myg. Så det er ikke flimmer på videoen men fluer. Jeg havde selvfølgelig net over hovedet men fluerne sad på hele nettet, så jeg kortede ruten af, da jeg tænke at oppe ved shelteret var der vind og dermed ingen fluer, satte også farten op, hvilket var synd da landskabet er flot.

Der var pænt stille ved shelteret og ingen vind….. jeg kunne stå stille meget kort tid før jeg var dækket af fluer, så jeg bankede på shelteren for at høre om der var liv. Det var det, de havde opdaget fluerne og sat inden for. Jeg foreslog at jeg kunne få noget af deres bagage og gå ned til båden så kunne de komme senere. De fik sat et myggenet op og jeg fik noget bagage som jeg kunne gå ned til båden med, væk fra fluerne.

Mens jeg ventede på 2xSigne fik jeg lidt frokost og mekanikerne kom på besøg i gummibåd så vi delte en øl og fik en snak. Da jeg kunne se dem komme ned af fjeldet, tog jeg en lille tur i gummibåden, langt kysten.

Jeg samlede de to op og vi sejlede retur til Nuuk, efter en god weekend.

Fredag den 30. juli. Vores afdeling er flyttet i nye lokaler midt i Nuuk. Dejligt at vi har fået vores eget sted hvor vi kan lave indretning og kultur som passer til de opgaver afdelingen har. At bo midt i byen gør også der er lidt mere action – her er der f.eks dans på højhuset.

Køen bagved er ikke for at se danserne men til bankens pengeautomat da det er lønningsdag……. Godt vejr, da skal da udnyttes til en sejltur, så jeg aftalt med 2xSigne at de købte mad og vi mødtes ved båden da jeg havde fri. Planen var at sejle ud til Sermitsiaq vandfaldet. Her er high-lights fra turen

Vi måtte søge ind i bugten ved sydenden af Sermitsiaq da det blæste en del op og med ret høje bølger. Signe 2 er ikke den mest søstærke så vi ville ikke tage chancen for at hun blev søsyg og fik en dårlig oplevelse, så vi ville ‘ride stormen’ af og fiske lidt. Det blev til nogle store torsk, meeeen ingen af fiskene ville slå dem ihjel og rense dem så de blev sat ud igen,

Vinden lagde sig ved 21 tiden og vi tøffede hjem i den flotteste solnedgang – Myggedalen i Nuuk i solnedgang.

Signe 2 er rejst hjem den 2. august og vi er gået ind i hverdagen, jeg på mit job og Signe på hendes 2 jobs. Hun har haft ture med turbåden og vagter på Sømandshjemmet. En af opgaverne på Sømandshjemmet er at køre ned og besøge skibe der anløber Nuuk havn, med kage og kaffe. Et af skibene er en ældre dame på 90 år, tysk sejlskib, som er på klimaændring-undersøgelses-ekspedition, med det fine navn Dagmar Aaen, bygget i Dk som fiskekutter. Sejlskib er jo lige Signe, så hun sagde selvfølgelig at hvis de manglede en matros så var hun klar. Det tog skipper og opdagelsesrejsende (det er hans titel) Arved Funch hurtigt til sig, så Signe er nu i fredags, 13. august, påmønstret skibet på en 4-5 ugers ekspedition med endemål i Canada. Jeg nåede ned og fik hilst på skipperne og set skibet, her er Signes luge til hende køje.

I denne weekend er de sejlet ind i Godthåbs fjorden for at øve og oplære. Læs mere om ekspeditionen her:

og se hvor de befinder sig lige nu:

Også en god chance for at få øvet tysk 😉

Så der er ro i lejligheden indtil på tirsdag, hvor Malte komme på besøg i en uge og jeg har lidt ferie, det bliver skønt…..