Weekendtur til Qinngua

Lørdag den 28. maj 2021

Weekenden vejret var lovet nogenlunde og Signe havde hele weekenden fri, så det skulle udnyttes. Jeg har meget travlt på job, så en weekend uden mobil dækning var tiltrængt. Vi fik handlet ind til turen allerede fredag, så lørdag morgen var det tidligt, så vi kunne komme afsted i god tid.

Vi tog en taxa, alt for meget at slæbe ind i bussen. Det blev med mundbind på da der er kommet lidt mere smitte i Nuuk, tre nye tilfælde hvor man ikke ved hvor den ene af dem er blevet smitte fra, samt at personer havde været i byen i sidste weekend. (havde overholdt alle regler) De tre smittede arbejde alle ved lufthavnsbyggeriet. Så Nuuk lukkede ned fredag eftermiddag, hvor alle restauranter, butikker (ikke fødevare) o.l. lukkede og vil være lukket hele weekenden hvor alle fra byggeriet skulle testes og alle der have været på nævnte barer sidste weekend også skulle testes. Endnu en god grund til at tage ud i naturen.

Turen startede skyet, gråt og blæsende, men ikke noget der ikke kunne sejles i.

Vi sejlede ind mod bunden af fjorden, der hvor der er et par gletschere der ‘smider’ is ind i Nuuk fjorden. Det er meget forskelligt hvor meget is der ligger spredt i fjorden, det afhænger af vind, strøm ol.. Vi var et stykke ind, ca. 40 km, før vi mødet de første isskosser.

Det klarede lidt op længere ind i fjorden, men vi fik også en vejrfront at se, naturen er forunderlig og flot

Med en hel del zik-zak, pga. meget småis, så nok ikke skader båden, men det giver et pænt brag når det rammer båden, nærmede vi os målet, den lille bugt ved Qinngua. Vi cirklede rundt inden i bugtet for at finde det gode sted at ankre op, da der er en del isskosser i bugten og tidevandet med 4 meter forskel, så skal man finde den rette dybde, hvor man ikke går på grund ved lavvande (det var nu næste lavvande da vi ankom) men det må heller ikke blive så dybt at de større isskosser kan drive ind over ankerkæden og evt. rykke ankeret løst eller endnu værre trække båden ned. Vi fandt et godt sted og smed anker. Så skulle gummibåden bare pakkes og så padlede vi ind til land.

Der ligger en lille hytte, eller mere et skur, som vi selvfølgelig skulle tjekke ud.

Fint skur og minimalistisk indretning – hvilket jo er meget moderne for tiden.

Vi forsatte hen til elven og opad i terrænet hvor vi hurtig fik en flot vue over den bugten.

Der var godt med vand i elven så der var godt med tryk på ned over klipperne.

Det gik pænt opad men efter ca. 200 meter fladede terrænet ud og blev til en form for slette med en flot udsigt over flere søer i området.

Vi fulgte elven længere ind i landet, nød det fine vejr (og de manglende myg 😉 ) Vi tog en pause og fik noget dejligt koldt vand at drikke og sad lidt og slappede af inden vi besluttede at gå tilbage mod båden i en stor bue. Der var flere steder stadig sne og et sted så vi rensdyr spor, de så ikke friske ud men vi blev enige om at følge retningen sporene gik, efter nogle få 100 meter kikkede ud op og pludselig stod vi overfor 2 stk. rensdyr. Tror de blev ligeså overraskede som vi blev. De var dog ikke bange, vi havde vinden i mod os, så de kunne ikke lugte os og rensdyr ser vist ikke så god, så de komme tættere og tættere på. Det lignede en ko med sidste års kalv.

Til sidst blev de trætte af at glo på os og gik videre op i fjeldet.

Vi forsatte også længere op i fjeldet. Det var efterhånden blevet over 20 grader så vi tog en pause dvs. jeg tog en lur og Signe gik længere op i fjeldet. Ikke dårligt med en lur i dette landskab. Hvor der både er udsigt til isfjorden og i horisonten indlandsisen.

Da Signe kom retur fra hendes solo tur i fjeldet begyndte vi nedstigningen til båden. Gummibåden lå, heldigvis, hvor vi har lagt den, det var dog blevet lavvande så vi måtte slæbe lidt for at få den i vandet igen.

Vi padlede ud til båden og kom vel ombord, hvorefter vi tog lidt frokost og en ægte sømands drik, rom. Dejligt at sidde i solen og nye livet.

Ok – plastik krus er måske ikke så sømandsagtigt.. Vi slappede af nogle timer før vi flyttede båden tættere på land. Der kom nogle større isskosser med kurs mod os, så vi fortrak ind på lavere vand og da sulten melde sig tog vi gummibåden ind til land med mad og grillen.

Vejret var stadig helt fantastisk, høj sol vindstille og den eneste lyd var isskosser der slog mod hinanden i vandet og nogle af de lidt større som knækkede over i mindre stykker. Jeg havde medbragt dronen så der kunne blive taget lidt luftfotos.

Man bliver sulten af alt det flyveri, så grillen blev pakket ud og mens Signe sørgede for pasta salat fik jeg grillen i gang og lagt et par gode frankfurter på.

Ikke den dårligst udsigt når man skal spise aftensmad. Isskosserne begyndte dog at bevæge sig ind ad, nu hvor højvandet så småt satte ind.

Da vi havde siddet og nyt aftensmaden ca. 1 time om klokken nærmede sig 21, begyndte det at blæse op og da højvandet tog til, begyndte også større isskosser at drive ind i den lille bugt hvor vi havde smidt ankeret, så vi fik pakket sammen og padlet ud til båden, hvor vi hev ankret og sejlede længere ud hvor ankret på ny blev smidt. Vi måtte dog flytte os et par gange i løbet af aftenen, da flere isskosser blev lidt for nærgående.

Vi fandt til sidst et godt anker sted, hvor isskosserne drev uden om og kunne gå til køjs. Her er dagens vandretur.

Søndag den 30 maj. 2021

Vi sov begge godt ombord på båden. Jeg var oppe et par gang for at tjekke vejr og is situationen, men alt var som det skulle være. Vi stod op ved 8 tiden til gråvejr og der var kommet ledt mere massivt is ved indsejlingen til bugten, så vi spise hurtigt noget morgen mad og begyndte hjemturen.

Is situationen uden for bugten var også ‘forværret’, ikke så slemt at vi ikke kunne sejle, men der skulle holdes udkig og sejles meget på kryds og tværs, samt der var tåget.

Turen hjem gik fint uden problemer, Signe sejlede det meste af vejen.

Skøn weekend i det fantastiske Grønlandske natur.