Kristi Flyvdag på Qoornoq

Torsdag den 13. maj 2021

Fridag og godt vejr, vi er vist inde i en stime, skulle udnyttes til en lidt længere tur i båden. Så vi havde besluttet at sejle ind til øen Qoornoq hvor der ligger en del hytter men også en forladt fiskefabrik. Jeg har været der en del gange efterhånden, men det er sådan et skønt sted at det let kan besøges flere gange. Vi sejlede stille og roligt ud af havnen og var ikke de enste der havde fået den gode ide om at sejle ud.

Vi sejlede den direkte rute, med passende udkig efter isskosser og selvfølgelig hvaler. Signe sad ved roret da det gik ind i fjorden med ca. 25 knob.

Da der pludseligt var blåst fra en hval og farten blev sat ned. Det var en enlig pukkelhval som lå og hyggede sig i overfladen inden efter nogle minutter besluttede sig for at dykke, der er ca. 500 meter dybt på det sted i fjorden. Vi sejlede stille videre og efter ca. 15 min dukkede den op igen ca. 1 km fra båden.

Vi forsatte ind mod øen, det var lavvande da vi ankom, så vi sørgede for at have ankeret godt ude og med masser af line, før vi satte gummibåden i vandet og padlede ind til stranden. Hvor der var en del isskosser som var strandet.

Første stop på vandre turen øen rundt var den nedlagte fiskefabrik.

Det må have været en arbejdsplads med en af de bedste udsigter.

Vi forsatte turen rundt på øen, der var kommet lidt folk i hytterne men de fleste var stadig tomme og der var lidt sne der skulle forceres.

Vi gik ned til den gamle mole og pakkede madpakken ud og bare nød solen og landskabet.

Efter en let frokost og en kop kaffe forsatte vi udforskningen af øen i et roligt tempo, vi måtte dog krydse lidt frem og tilbage for ikke at komme ud i de store snemængder. Vi gik om på nordsiden af øen for se den lille kirke, desværre var den låst så vi måtte nøjes med at se den ude fra.

Vi besluttede at forcere det lille fjeld bagved kirke, hvor der på toppe ligger en lille hytte, tror det har været en radio eller vejrstation. Hytten var velbesøgt gennem mange så at dømme fra de mange der havde skrevet deres navn på væggene.

Udsigten fra toppen af fjeldet var fantastisk, her kunne man på den ene side kikke ind mod isfjorden og den anden ud over øen og ind i selve Godthåbs fjorden.

Efter en pause liggende på fjeldet i solen, begav vi os ned mod bygden og båden igen.

Båden var hvor vi efterlod den, heldigvis, og vi kunne padle ud til den og sætte kursen hjemover. Vi havde et stop undervejs, det kunne jo være at hvalen stadig var på sammen sted, men desværre ingen hval. Vi valgte en lidt andre rute hjem over hvor vi sejlede nord om Sermitsiaq øen. Vi kom uden problemer retur til Nuuk efter en skøn dag på vandet.