Alene i vildmarken….

Lørdag den 3. Oktober 2020

Af en eller anden grund sov jeg længe, helt til kl 10. Jeg havde været på ambassaden til et par fredags øl sammen med Lars Bo og Erik. Der var mange mennesker, først på mdr., men vi fandt et lille hjørne hvor der var nogenlunde ro. Jeg tog hjem omkring kl 22, tog en skive brød, rørte dejen til boller også gik jeg seng. Det havde været en lang og hård uge.

Der var lovet flot vejr i weekenden og jeg stod også op til helt vindstille og lidt overskyet. Jeg startede ovnen og fik bagt boller, lavet en kande kaffe og fik snakke med Janne over Messenger. Hun sidder hjemme og arbejder, alle ansatte i region Syd, som kan arbejdet hjemmefra, er sendt hjem pga. Corona.

Her i Grønland er der ikke fundet nogle smittede de sidste mange måneder, men som smitten stiger i DK bliver restriktionerne strammet. Nu skal man 5 dage i karantæne og gentestes, hvis man kommer til Grønland fra udlandet. Det giver lidt udfordringer i vores projekter når vi skal have konsulenter op fra DK. Alle ansatte i Selvstyret er blevet ‘opfordret’ til ikke at rejse til udlandet, tjenesterejser er forbudt og man bør ikke tage på ferie og hvis man gør det, er de 5 dages karantæne at betragte som ferie, det er ikke muligt at tage det som hjemmearbejde.

Jeg havde talt med Lars Bo om vi skulle sejle ind i Kobbefjorden. Lars Bo ville gerne ind og se om der var ryper og jeg ville gerne bare ind i naturen. Lars Bo har et lille firma hvor han blandt andet skifter dæk for folk og det er sæson for at skifte til pigdæk og han havde en del bestillinger derfor var han ikke helt sikker på, at han kunne komme afsted. Vi aftalt, at hvis jeg tog afsted skulle jeg sende en besked og kunne han komme afsted så ville vi ses inden i fjorden og hvis ikke, så viste nogle hvor jeg var og hørte han ikke fra mig seneste søndag kl. 14, ville han komme ind og lede efter mig. God og nødvendig sikkerhed. Der er dog ikke den store fare/risiko ved at sejle alene ind i Kobbefjorden, der er ca 30 km til Nuuk, der ligger 3 hytter som tilhører Naturinstituttet, som de bruger til feltstudier, og der kommer tit både der ind, så skulle der ske noget så er hjælpen ikke langt væk. Jeg sejlede ud ca. Kl. 13, helt vindstille og solen var næsten helt fremme.

Der var rigtig mange ude og sejle, havnen var helt fyldt med biler. Jeg havde bestilt en taxa og den måtte holde helt ude på vejen, for at læsse mig og alt mit bagage af. Det var nu ikke så meget, en godt fyldt rygsæk og min vadsæk med soveposen og lidt ekstra tøj. Det var næste fuld lavvande, det gik godt ned af mod flydebroen og på vej ud af Malene bugten var det skær, som for det meste er dække af vand og kun den gule afmærkning er synlig, helt fremme og en flok måger havde slået sig ned. I baggrunden til højre kan man se bydelen Qinngorput hvor vi bor og bag den fjeldet Store Malene.

Der var en del båd trafik ind og ud af havnen, men da jeg først rundede indsejlingen til bunden af Kobbefjorden var der ingen både, kun fladt vand og fjelde med sne.

Jeg valgte at sejle mod den venstre bred, lidt længe ude i fjorden end de andre gange jeg har været der. Efterårsfarverne er ved at komme frem på skråningerne.

Jeg sejlede lidt rundt for at finde et godt sted at ankre op, nu hvor jeg havde tænkt mig at overnatte, skulle bunden tjekkes en ekstra gang så der ikke var skjulte skær og at ankret ville sidde godt fast. Fandt et godt sted hvor det også var nemt at komme i land med gummibåden, smed ankret og fik gjort klart skib til at gå i land. Pakkede rygsækken med det nødvendige for at kunne tage en lille vandretur og padlede ind til stranden, som er nogle meter bred pga. lavvande, fik trukket gummibåden godt op på land og sikret så den ikke kunne drive væk, hvis det skulle blive højvande inden jeg var tilbage.

Tog den stejle vej opad og kom hurtigt nogle meter op.

På vejen plukkede jeg sorte – og blåbær som blev spist på stedet. De er godt søde på denne tid da de har fået lidt frost.

Så langt oppe som jeg kunne vandre uden at det skulle blive til klatring fik jeg denne udsigt over Kobbefjorden, hvor man tydeligt kan se hvilke fjeldsider der vender mod nord og hvilke der vender mod syd. (hint, kik på sneen)

Se det oprindelige foto her.

Jeg vandrede så højt oppe som jeg kunne hvor terrænet ikke var for udfordrende, når man er alene i vildmarken skal man helst ikke komme til skade.

Bag ved fjorden ligger der en række søer i en dal.

Jeg havde nu vandret i en lille time og det var tid til at tage noget af det ‘nødvendige’ udstyr frem og holde en pause.

Egen importeret Tjekkisk øl 🙂 og kiks. Findes der en bedre udsigt at nyde en øl ved, tror det ikke!!

Se det oprindelige foto her.

Efter en velfortjent pause var det på tide, at gå ned af og retur til båden men først et foto i modlys med fjeldet i baggrunden.

Jeg gik forsigtigt nedad, der var en del mindre bække og småsøer, flere med is på.

Terrænet blev lettere længere nede hvor det blev mere fladt.

På vejen hen mod båden kom jeg forbi en af de 9 små hytter som er opsat fra Nuuk og ind mod bunden af fjorden.

Dette er hytte nr. 3.

Ganske hyggelig med dobbeltdør og sovepladser.

og en god udsigt over Kobbefjorden

Jeg gik raskt til, det begyndte at blive lidt tusmørke og snart kunne jeg skimte båden, som en lille prik på vandet.

Det gik pænt hurtigt med at komme ned af skråningen, gummibåden lå der stadig og jeg kunne padle ud til båden i det rolige vand.

Traveturen var ikke specielt lang men med nogle gode højdemeter.

Vel ombord fik jeg startet oliefyret for at få lidt varme i båden. Det var ikke specielt kold men mere lidt fugtigt og så ville temperaturen jo falde så snart solen var helt væk. Jeg fandt grillen frem og fik tændt op. Sad lidt og nød det sidste lys på agterdækket inden jeg skulle gang med kokkeriet.

Tror at kullet har trukket lidt fugt mens den har været i båden, da det tog lidt længere tid end ellers før grillen var klar til Frankfurtere, men så havde jeg god tid til at skære løg og Feta ost, til den pasta jeg havde kogt hjemmefra. Konge måltid efter en god travetur.

Mørket faldt på og ankeret skulle tjekkes samt ankerlyset skulle tændes. ja – ja man har jo taget duelighedstegnet! 🙂

Samtidigt stod fuldmånen op og lyste på de sneklædte fjelde.

Samtidigt kom der nordlys – fantastisk skue.

Inden det blev helt sengetid måtte jeg lige prøve at tage et par fotos med projektøren tændt.

Søndag den 4. oktober 2020

Uha – hvor man sover godt ude i vildmarken. Der var ikke en bølge hele natten hvilket der var en god forklaring på da det blev lyst….

Jep – vandet var stivnet i løbet af natten, så jeg stod op til en dejligt morgen med en isdækket fjord.

og rimfrost på grillen.

Jeg fik lavet kaffe og fik spist morgenmad mens solen steg op over fjeldene.

Det var på tide, at vende stævnen mod Nuuk, så op med ankret (pænt koldt for fingrene) og langsom frem igennem isen.

Der var i starten lidt åbent vand og jeg sejlede så vidt muligt uden om isen.

Det var utroligt flot med fjeldene der spejlede sig i vandet.

Se det oprindelige foto her.

Efterhånden som jeg kom nærmere udmundingen af fjorden blev isen mere massiv og jeg måtte give lidt mere gas for at komme igennem. Så nu er båden officielt isbryder. Det fjernede helt sikkert også algerne under båden.

Da jeg var igennem isen var det bare at give gas ind mod Nuuk.

Fantastisk tur !! Ikke sidste gang jeg tager alene afsted ind i vildmarken!