NORDAFAR og Færingehavn igen

Søndag den 13. september 2020

Kollegaen Morten havde længe ‘plaget’ om vi kunne sejle til NORDAFAR, nu hvor jeg havde fortalt så meget om det. Samtidigt skulle Morten snart på 4 ugers ferie i DK og sejl sæsonen er ved at gå på held. Når der så samtidigt er nogenlunde vejr, så er det med at komme afsted. Vi drog lystigt syd over, allerede kl 7 GAB, jeg tog cyklen ned på havnen, det er lidt nemmere når busserne ikke går så ofte tidligt om søndagen.

Der var flot vej og fladt vand, eneste oplevelse undervejs var at der dukkede et par marsvin op, hurtigt et par gange før de forsvandt. Ellers mødte vi blot et par andre både, åbne joller, der lignede nogle som var på sæl jagt. Vi fandt uden problem frem, ruten var på IPADen og det var jo ikke første gang jeg var der. Der er et par og 60 km derned så det tog et par timer.

Morten smed ankeret og vi roede ind til land. Det var lavvande så det var ikke helt nemt at finde et godt sted at komme i land. Det fleste af stenen var overtroen med tang og derfor meget glatte, men det lykkes til sidst. Vi fik hevet gummibåde godt op på land og fik den bundet.

Min første opgave var at se om den øl, Janne og jeg glemte da vi var der den 12 juli og minsandten så lå der en Classic i elven, den havde mistet etiketten og kapslen var lidt rusten, men ellers intakt. Jeg tog den i rygsækken for at tage den med hjem som et minde.

Vi gik stille og roligt rundt blandt og inde i bygningerne. Det var 3 gang jeg var der, men jeg syntes at man hver gang finder nye ting som man ikke har set eller lagt mærke til før. Solen skinnende og det var dejligt varmt. Efter den første runde satte vi os på en trappe kogte vand på Kelly Kettle’en og fik en kop kaffe inden vi gik en runde mere i området.

Efter ca. 4 timer tog vi ankret og sejlede længere ind i fjorden, vi havde set et par joller komme sejlende ud så det skulle vi da lige ind og se. Fin lille fjord hvor der for enden lå en lille ø. Vi sejlede i læ af øen og lå og drev mens vi spiste frokost. Efter en god frokost satte vi kursen ud af fjorden med retning mod Færingehavn som er en anden del af de havne som færingerne fik lov til at oprette af den danske regering fra omkring 1930 og frem. Færingehavn ligger næsten helt ude til det åbne hav. Den er en noget mindre havn og bebyggelse en NORDAFAR.

Her er der dog nogle af husene som er blevet vedligehold/istandsat for nogle få år siden. Man ville faktisk godt kunne overnatte et par dage, hvis man skulle have lyst. Vi gik en god runde inden vi måtte tilbage til båden, det var blæst lidt op, så vi måtte hellere kommer nordover, hvis vi ikke skulle sejle i mørke det sidste stykke.

Så snart vi kom ud i åben hav fik vi en god modvind og bølger på et par meter. Jeg ville normalt søge indenskærs hvor vandet typisk er lidt roligere, men på dette første stykke er der ingen skær man kan søge i læ af. Det er ikke farligt båden kan holde til det, men det er ikke så behageligt og det går langsomt. Så vi må holde ud med ca. 8-10 knob og engang imellem bliver vi ramt lige forfra af nogle store bølger. Lidt længere fremme kunne vi søge ind under land og komme i læ af nogle øer. Vi havde et enkelt stop for, at hælde lidt benzin på. Vi kunne nu sætte farten op da bølgerne nu var mindre. Tættere på Nuuk kom der flere både og vi lagde os i kølvandet på en båd helt ind til havnen. Endnu en fin tur til NORDAFAR – som man nok må forvente at det meste af fabriksbygninger snart er væk. Ingen fotos fra turen retur til Nuuk. Der var nok at gøre med at styre.