3 hektisk uger i Dk aka ferie

Søndag den 13-09-2020

Så er jeg retur i Nuuk efter 3 hektisk uger i Dk -tiden fløj afsted og pludselig var tiden gået…. nåede næsten alt jeg havde planlagt, der var enkelte som jeg gerne ville havde besøgt også men de står på listen til næste gang.

Tusind tak til alle jeg fik besøgt – det varmede med jeres kærlige modtagelse og alt det I stillede op med af lækker mad og drikke!

Tirsdag den 18. August 2020

Så var dagen kommet hvor Hans og jeg skulle rejse til Dk, efter vi havde leget ungkarle i nogle uger efter Janne rejse til Dk. Jeg havde aftalt med en af medarbejderne, som har bil, at han skulle hente os og køre os i lufthavnen. Hans var startet på hans beroligende medicin allerede 24 timer før afgang. Umiddelbart virkede medicinen anderledes end det han fik på vej op hvor han var meget sløv og kunne næste ikke stå på hans ben.

Vi ankom i god tid til Nuuk lufthavn, læssede buret af med Hans i og……. så brækkede et af hjulene af buret! ? Jeg fik dog, med lidt hjælp, bugseret buret ind og fik tjekke det incl hund og kuffert ind. Fik også arrangeret at jeg kunne låne en skruetrækker og nogle skruet så jeg kunne få monteret hjulet igen. Ikke nemt med 30 kg hund i samt med en masse tilskuere som skulle hilse på Hans. Men det blev nogenlunde og Hans tog det roligt.

Vi blev som de sidste boardet, Hans i lastrummet og jeg i kabinen.

Landede i Kangerlussuaq efter planen og jeg henvendte mig i info skranken for at blive lukket ned i bagagerummet for at se til Hans samt luftet ham. Jeg blev fulgte af en ung pige som begyndte at græde da jeg tog Hans ud af buret…. tænkere intet kort sekundet ‘hvad f….. sker der nu’ Hun fik dog, med tårerne trillende ned af kinderne, forklaret at hun var vokset op med en hund af samme race så det var en stor del af hendes barndomsminder det pludselig kom frem igen da hun så Hans. Hans var rimelig kold over for det og ville ikke hilse.. uopdragen bæst!! Men han ville gerne med ud og gå lidt hvor vi blev fulgt ud langs landingsbanen. At det beroligende medicin virkede kunne ses ved, at det ikke rørte hunden at der både landede og lettede fly samtidigt med at vi gik tur. Tilbage i bagagerummet lånte jeg noget tape for at sikre det ødelagte hjul yderligt, inden Hans hoppede ind i buret igen. Vi havde 3 timers ventetid så der var ingen hast.

Inden ombordstigning var det på med ansigts masken – det er et krav under hele flyveturen på trods af at der ikke er Corona i Grønland.

Flyveturen gik uden problemer og vi landede lidt før tid i Kastrup. Her skulle jeg så have udleveret Hans, hvilket tog lidt tid så jeg var den sidste der tog min kuffert af transportbåndet, nemt at genkende den når der ikke er andre på båndet? udenfor ventede Svoger Per. Han og Maybritt var på ferie i Kbh. og han havde tilbudt at komme ud og hjælpe med bur og kufferter når jeg skulle leje bil. Pga udleveringen af Hans havde taget lang tid var vi biludlejningen 10 min. i lukketid. Jeg havde bestilte en lille stationscar ala en Megane men de havde lejet alt ud så jeg måtte ‘nøjes’ med en Audi A4 med automatgear og 190 hk – øv øv øv ?

Der var dog ikke meget plads så buret måtte skilles ad og Hans måtte sidde på bagsædet. På vej hjemover satte jeg Per af i downtown Kbh., sagde tak for hjælpen og på gensyn også var det afsted mod Vejle.

Vi landede i Vejle kl 02:15 hvor Janne tog i mod. Hans skuffede havde voldsomt da han bare hilse på hende som om hun lige havde været nede og handle og ikke havde været væk i over 3 uger. Tænker det var fordi han havde fået medicin ?

Den 19 til 21 august 2020

De næste dage gik med at blive akklimatiseret, der var meget varmt i Dk selvom den værste hedebølge var ovre så var der alligevel meget varmt for 2 nordboere som Hans og jeg. Vi gik begge og gispede i varmen. Hans brugte transportburet som tilflugtssted.

Dagene gik også med at undersøge Vejle hvor Janne har fundet en lejlighed, 15 min gang fra både hendes arbejde og fra Strøget i byen.

Jeg har aldrig før været i Vejle men det er en by som vinder på en efterhånden som man lære den at kende. Masser af butikker og meget liv på Strøget og selvfølgelig en havn med lidt anderledes bygninger.

Søndag den 23. August 2020

Frederiks konfirmation, nu skulle det være. Den skulle været afholdt i maj mdr. med pga Corona var den blevet udskudt. Heldigt for så kunne vi være med ? Det foregik selvfølgeligt efter alle Corona foreskrifterne. Så bordplanen var indrettet efter smittekæder og afspritning og handsker ved buffeten. Betød så også at de to gæster fra Sønderjylland sad alene ved et bord!
Dejligt og meget hyggelig dag. Det så også ud til konfirmanden også nød dagen.

Den 24. til 28. august 2020

Janne skulle arbejde alle dagene men kunne dog tage tidligere hjem de fleste dage. Min tid gik med at få hente div. ting til lejligheden i Vejle fra lejligheden i Tørring samt få tømt det lagerrum vi havde lejet og flytte møblerne til Tørring, da lejligheden der står tom efter Simone flyttede til Aarhus.

Vi brugte også nogle aftener til at udforske området omkring Vejle og så nogle af de lokale seværdigheder. Vejle Ådal, Tørskind grusgrav med kunstværker af Robert Jakobsen og Egtved pigens gravhøj.

Lørdag den 29. August 2020

Der stod Hjorthede i kalenderen hvilket betyder besøg ved Steen og Lene. Der er blevet lidt længere til Hjorthede efter flytningen til Vejle, men tog turen af de små veje og nød den danske natur. Det var en dejligt gensyn, selvom det er mærkeligt at man for tiden ikke giver krammere. Vi nåede også lige at hilse på Steens lillebror Ian og hans kone, som var droppet ind til kaffe inde de kørte igen. Det blev en super hyggelig eftermiddag og aften med masser af snak og alt fra høns til Grønland. Steen og Lene skulle havde været på besøg i år igen men måtte droppe det pga. Corona. Satser dog på at chancen kommer næste sommer. Vi blev trakteret med lækkert ostebord/Tapas, pizza, rødvin og Steen trak den sidste hjemmebryggede øl han havde på lager frem. God øl, vi er/var ikke helt uden evner. Men men mon ikke vi kommer igang med at brygge øl igen!! Det håber jeg!

Søndag den 30. August 2020

Vi havde sat alle børnene stævne ( dog ikke Signe som er ude og sejle med skoleskibet Danmark) Emils kæreste kunne heller ikke deltage pga arbejde, men Maltes kæreste, Sofie, var med. De havde kun fået at vide hvor vi ville samle dem op og at de skulle havde praktisk tøj på. Vi kørte lidt omveje så de ikke skulle gætte hvad vi skulle, inden vi endte på havnen i Ry. Vi hentede nogle mad i Kvickly som vi havde bestilt inden vi steg ombord i Solbåden som vi havde lejet i 3 timer. Ejeren af båden, David, tog imod og gav en kort intro til båden, inden vi kastede fortøjningerne og sejlede ud af havnen. Solbåden er eldrevet og er udstyret med en stort solcelle på taget så der bliver opladet undervejs, hvis der er sol. Vi nåede dog ikke langt fra kajen før der bar søgræs i skruen men vi havde fået instrukser på hvordan det skulle takles. Emil overtog rollen som skipper med et samme så jeg kunne holde helt fri og kun komme med gode råd engang imellem.

Vejret var godt, lidt overskyet men med godt huller i skydækket så solen kunne skinne.

Vi sejlede ud i julsø og satte kurset mod Møgelø, som er en halvstor ø hvor der ligger en stor spejder hytte plus lidt mindre sommerhuse. Det er en god landgangsbro ved spejderhytte hvor vi lagde til og gik lidt rundt om hytten inden vi spiste frokost ombord.

Efter en god frokost (Ry platten) med alle mulige gode ting, satte vi kursen rundt om øen og retur mod Havnen i Ry. Medens vi havde spist var batteriet ladet op til 100% igen selvom der ikke var fuld sol.

Vi havde et par ufrivillige stop undervejs pga søgræs i skruen.

Vi fik også set på en masse andre både der også var ude og sejle incl Hjerlen.

Vi lagde til i havnen præcist kl 17 hvor båden skulle afleveres, kunne godt havde været inde 10 min før men en svanefamilie med 6 store ællinger lagde sig foran båden så vi ikke kunne komme forbi andet ved ekstrem lav fart.

Vi fik fortøjet båden sat den til opladning, udlejningen er helt baseret på selvbetjening. Det var specielt at ejeren var der til at tage i mod. De har 3 båden forskellige størrelser man kan leje, læs mere om solbåde på solbaaden.dk og lej dem på riverboats.dk/

Skøn dag på vandet med ungerne – er ret sikker på at de syntes det samme.

Mandag den 31. August til onsdag den 2. September.

Dagene blev bl.a. brugt på den sidste oprydning i lagerrummet samt opsætning af lamper, gardiner ol i lejligheden i Vejle. Det blev også til det årlige møde med vores bankmand. Jeg fik også taget en Corona test i Kolding. Det er et krav at have en negativ Corona test for at komme ombord på flyet til Grønland. Janne skulle til møde i Middelfart så det passede fint at jeg kørte hende til mødet og efterfølgende tog til Kolding sygehus, med et lille stop i Fredericia for at handle lidt dele til båden i Biltema. De skulle sende med båd til Nuuk senere på ugen.

For at få taget en Corona prøve skal man bestille en henvisning på Rigshospitalet pr. Mail og efterfølgende selv booker en tid på nærmest testcenter. Jeg ankom i fin tid til drive-in prøvestedet, fik en vatpind stukket i halsen og kunne derefter køre hjem til Hans. Jeg var dog inden et smut i Langeskov ved Bøges både. Inden jeg tog til Dk havde jeg et ‘incident’ med en hoppende sten som hoppede op i skruen på båden HOST. Jeg har en reserve men skulle selvfølgelig have en ny og havde forsøgt mange steder, at skaffe den og var til sidst blevet henvist til Bøges både som muligvis havde en på lager. Desværre havde de ikke en på lager men de kunne skaffe den til dagen efter. SUPER service.

Vel hjemme i lejligheden fik jeg en kop kaffe og tjekket mail incl den hvor der var en bekræftigelse på tiden til Corona testen, som først var dagen efter!!!!! SUK

Da testen må max. være 5 dage gammel og det var 6 dage til jeg skulle flyve – måtte jeg bestille en ny henvisning ved Rigshospitalet – og booke en ny test – der var ikke flere ledige tider dagen efter så det blev først til fredag formiddag kl 9.

Torsdag den 3. september 2020

Familien besøg igen, denne gang var det Birthe og Erik som stod for tur. Fik i løbet af dagen hentet den nye skrue i Langeskov og pakket den i kasse med de andre ting der skulle sendes til Nuuk incl et par ting som fragtmanden havde leveret. Det var til min bådmekaniker Nuuk som havde spurgt om jeg kunne sende det nu jeg selv skulle have noget skippet afsted.

Vi havde en super hyggelig aften med Birthe og Erik, lækkert mad og godt selskab. Erik havde også gemt en af vores hjemmebryggede påskebryg og den holder endnu. Vi fik også lidt opdateringer om hvordan deres børn har det, samt lidt nyheder fra familien længere ude. Vi kunne havde været der meget længere men Hans skulle luftes og Janne skulle på arbejde dagen efter.

Fredag den 4. september 2020

Der var lagt op til en hektisk dag.

Jeg skulle Corona testes, igen igen, kl. 9 i Kolding. Kendte rutinen så det gik uden problemer hvorefter bilen blev drejet mod Ålborg for at få afleveret det grej som skulle med skib til Nuuk. Vel ankommet til Grønlands havnen i Ålborg hvor jeg også kender rutinen kunne jeg efter ca. 20 min vende bilen mod Aarhus, hvor jeg havde en aftale med Malte om at se hans skole. Aarhus maskinmester skole som ligger i Navitas på havnen i Aarhus.

Malte havde lige fået fri da jeg ankom så det var god timing. Jeg fik den store rundvisning med værksteder, kantinen, klasserum samt Malte havde booket Skibsmaskinrums simulatoren.

Og sikke en udsigt fra kantinen.

Det er helt vildt fede forhold Maskinmester skolen har fået, noget anderledes end da jeg gik på skolen, da den lå i Borggade for 100 år og en madpakke siden, hvor vi måtte stå ude og svejse om vinteren (i kort bukser ;-)) . Malte er glad for at gå der, godt studie miljø. Det tog ca en time hvorefter jeg satte kurs mod Vejle for at samle Janne op og tage på endnu et familiebesøg. Annette og Jørgen havde inviteret på middag.

Afsted mod Mols – der var så bare lige den detalje – fredag eftermiddag på E45! Folk køre som en ‘pakke pølser’ så vi var knap nåede ud på E45 nordpå før der blev meldt om uheld syd på og lige i det øjeblik vi var kørt forbi afkørslen til Horsens syd, stoppede trafikken pga. uheld nordpå og nu kunne vi ikke komme af motorvejen- #¤%&//((:-(

Der kom div. udrykningskøretøjer og efter ca. 30 min begyndte trafikke igen. Vi nåede op til lige syd for Skanderborg før de meldte i radion at der var sket endnu et uheld efter trafikke var blevet åbnet for efter det tidligere uheld. tsk-tsk.

Vi ankom til Handrup ca. kl 18. Dejligt at se søster, bror og svoger igen. Vi havde en hyggelig aften, fik også en rundvisning i sommerhuset og se de sidste projekter i deres have og ikke mindst Jørgens modeljernbane. Igen var der een, Jørgen, som havde gemt en hjemmebrygget øl til vi kom på besøg. En klassiker fra 2018 🙂

Det blev sent inden vi kørte mod Vejle igen. Men vi havde hundepasser (Casper) og skulle ikke op til noget bestem tid næste dag (lørdag)

Fra lørdag den 5. september til mandag den 7. september 2020

Lørdag og ingen aftaler, næsten, vi skulle til Tørring og lave det sidste i lejligheden og vi havde lovet vores gode lejere, at tage en kop kaffe sammen med dem. Janne syntes at det er vildt mærkeligt at sidde i ens egen stue, når andre bor der. Jeg har det ikke sådan det er helt ok med mig og det er jo også i en periode. Vi fik de sidste ting som skulle med til Vejle pakket i bilen. Lejligheden blev gjort ren og vi fik samlede de ting der skulle opmagasinere i lejligheden ovre i et hjørne, så lejerene også kunne bruge lejligheden.

Søndag aften var afsat til middag ved Maybritt og Per. Det blev igen en aften med lækkert mad og drikke, som om jeg skulle fedes op (hvilket ikke er nødvendigt) inden jeg skulle retur til ‘vildmarken’. Men lækkert er det. Per og Maybritt havde bedt om at se billeder fra Grønland, så de var selv ude om at komme igennem et par hundrede fotos 😉 Vi havde en dejlig hyggelig aften.

Mandag, sidste dag i Dk, i denne omgang. Janne skulle på job og jeg gik stille og roligt rundt og fik pakket mine kuffetere. (det der fyldte mest var drikkevarene 😉 Vi tog ud og spise om aftnen, god solid dansk mad på resturanten Jacobsens Spisehus. Dejlig mad og god øl. Aftnen blev sluttet af ved åen i Vejle med en god fadøl. Det blev ikke sent da jeg skulle op kl 04:00!! :-O.

Tirsdag den 8. september 2020

Alarmen på mobilen lød kl. 04:00 GAB!! Jeg skulle køre lidt før kl 5 for at nå at være i god til i lufthavnen for at aflevere bilen og pga. af Corona kunne man ikke tjekke ind on-line, så der ville formentligt være en lang kø. Jeg skulle også på vejen hente en pakke som jeg havde lovet at tage med til Nuuk. Bilturen gik fint, indtil jeg nærmede mig Kbh. så blev der meldt om uheld både på Køge og Roskilde motorvejen, på et tidspunkt tog jeg landevejen for trafikken stod helt stille på motorvejen. Jeg ankom i god tid til lufthavnen fik parkeret bilen og afleveret nøglen. Jeg fik ret, der var en laaang kø for at tjekke ind til Air Greenland, til gengæld var der ellers god plads i lufthavnen da der ikke er mange fly afgange i denne tid. Da jeg endeligt havde fået tjekket ind (kun med lidt bagage overvægt) var der ikke langt tid til at flyet skulle boardes. Flyet var fyldt – der var kun en enkelt plads ledig, som var den plads ham hvis corona test var 1 dag for gammel skulle havde haft! Surt ikke at komme med pga. 1 dag.

Det først kaptajnen melde over radion var, at der var modvind og turen til Kangerlussuaq vil tage 5 timer i stedet for 4 timer og 20 min. For min skyld gjorde det ikke så meget da jeg skulle vente 4 timer i Kangerlussuaq. Turen gik fint, det gode ved at man skal have mundbind på hele turen er, at man kan sove med åben mund og ingen kan se det! 😉 Flyturen gik fint ingen problemer. Vel i Kangerlussuaq var det bare at vente, der var høj sol så jeg kunne sidde ude det meste af tiden og studerer det berømte skilt.

Tiden gik og afsted mod Nuuk hvor jeg landede kl. 18 lokalt tid. Det var heldigvis nemt at få en taxi og 5 min var jeg hjemme i lejligheden.

Skønne 3 uger var gået og nu skal der arbejdes igennem på job.