Qussuk

Onsdag den 15. juli 2020

Ca. 1 uge til Janne rejser til Dk, så vi har taget fri i denne uge, bla. for at komme ud og sejle flere dage i træk. Vejret de første par dage af ugen var ikke for godt, men onsdag og torsdag skulle blive fine, så vi ville sejle ind i fjorden, gerne ind til isfjorden for at se om vi kunne komme igennem isen, denne gang. Vi brugte samme koncept som de andre gange, jeg hentede båden og samlede besætningen op i den lille bådhavn. Starten fra bådpladsen gik godt, vejret var flot med blå himmel og ikke ret meget vind.

Det var først efter mandskabet var kommet ombord, vi havde fået tanket båden og stævnede ud, at balladen begyndte, olielampen begyndte at lyse og en alarm gik igang.

Vi lå nogle hundrede meter ude i bugten da alarmen startede. Jeg stoppede selvfølgelig motoren med det samme og tjekkede olie. Havde også tjekket det dagen før. Det så fint ud – mystisk – sendte video’en til ham der har klargjort motoren og spurgte om han havde en god ide. Han mente det måtte være en fejl i olietryk føleren, så vi listede ind i den lille havn igen. Vi vurderede, at det ville være risikabelt at sejle ind i fjorden når vi ikke var sikker på fejlen, ØV – så Janne og Hans afmønstrede igen og begyndte at gå hjemad, mens jeg googlede for at finde en løsning. Det gik nu ret hurtigt, de var ikke engang nåede halvvejs hjem, før fejlen var fundet og de kunne vende om og vi kunne sejle. Det viste sig at være en alarm for at olie skal skiftes, en alarm som ikke var blevet resat da olie blev skiftet. PYHA – at det ikke var andet. Vi valgte at sejle langs kysten på Nordlandet.

Vi nåede ikke langt ind i isfjorden før vi kunne se at det ikke var muligt, at komme igennem så vi igangsatte plan B og sejlede ind mod Qussuk.
Qussuk er området inderst i Godthåbsfjorden, hvis man sejler i lige linje ind fra Nuuk.

Jeg havde tjekke om der var en ankerplads og i flg. søkortet var der en lille beskyttede vig med gode anker forhold, så den blev kursen sat i imod. Selve indsejling ind i vigen skulle forgå med lidt forsigtighed da der ligger en ø lige til bagbords siden. (det viste sig at være en halvø da det blev lavvande) men udsigten skuffede ikke, der lå et stort vandfald i bunden af vigen.

Vi fik smidt ankeret og gjorde klar til landgang, dvs. på med myggenet og Hans ned i gummibåden før det gik mod land. Det var lidt besværlig, at finde et god sted, hvor vi også kunne komme op af den stejle skråning, men det lykkes og efter en kort klatretur kunne vi nyde den første flotte udsigt.

Lidt længere oppe af fjeldet åbnede landskabet sig op.

Vi gik hen mod søen og vandfaldet og kunne kikke ned på båden og den lille vig.

Skønt område at vandre rundt i, det viste sig at søen lige oven for vandfaldet var en del af flere sammenhængende søer som gik langt ind i landet.

Vi krydsede udløbet fra søen ned til vandfaldet et par gang, det lykkes næsten Hans at komme tørpotet over.

Vi gik opad i terrænet så vi kunne se ud over landskabet.

Øverst oppe blæste det lidt så en enkelt klump af klokkeblomster svejede i vinden.

Heroppe kunne vi også se ind over Qussuk fjorden. Se om du kan finde hunden – Hans er godt kamufleret i fjeldet.

Til højre i fjorden var der meget lavvandet og meget sand så vandet havde en meget lys blå farve. (bagved varden)

Vi gik tilbage til båden da det blæse op og var en smule koldt. Vel ombord måtte vi hive ankret op og sejle lidt længere ud i vigen for at slippe for myg samt vi skulle have lidt mere plads til at svinge rundt for ankret, nu hvor der var mere vind og får at have godt med vand under kølen når det blev lavvande. Vi smed lidt kød på grillen og hyggede i kahytten med disco musik og rødvin. Husk lyd.

Torsdag den 16. juli 2020

Vi vågnede vi op til solskin og blå himmel. Så ned i gummibåden og ind til land.

Det var nu fuld lavvande så øen ved indsejlingen var nu landfast.

Vi tog en god vandretur rundt i område og nød solen, selvom man ikke får særlig meget farve under et myggenet. Efter en god times vandring tog vi tilbage til båden, hev ankret op og sejlede ud af vigen efter en god oplevelse.

Vi tog samme rute ned langs Nordlandet som da vi sejlede ud og ville finde et sted hvor vi kunne ankre op og få morgenmad. Der kom hurtigt nogle isbjerge, de er altid fascinerende i forskellige former og farver.

Mange steder på Nordlandet er udlagt til hytte områder, så i flere små bugte i fjorden er der masser af hytter, hvor rigtig mange fra Nuuk tager ud hver weekend, om sommeren.

Vi fandt en lille bugt, hvor der var en bøje vi kunne binde båden fast til og nye morgenkaffen i solskin og med en fantastisk udsigt.

Vi gav os god tid til at nyde sejlturen.

Vel inde i Nuuk, afmønstrede mandskabet og jeg sejlede alene ind på bådpladsen. Dejlige dage i den Grønlandske natur.