For meget is….

Lørdag den 27. juni 2020

Målet for endnu en weekendtur i båden var sat. Fra en af de andre deltagere på mit navigationshold havde vi hørt om en lille bugt helt inde ved isfjorden, hvor det skulle være godt at ankre op samt der er en gammel nordbo ruin, så er værd at kikke på. Så ruten blev lagt på Isailor.

Vi sejlede ud af Nuuk omkring kl. 12 – som sidste gang sejlede jeg alene ud af lystbådehavnen og lagde til i den lille havn neden for hvor vi bor, for at tanke og tage mandskabet (Janne og Hans) ombord. Turen rundt om Nuuk og ind i fjorden gik fint – vi forventede ca. 3 timer sejlads afhængig af vejret. Der var lidt bølger men flot vejr og blå himmel.

Da vi nærmere os det planlagt mål, begynde de første store isbjerge at dukke op.

Man skal specielt holde øje med hvilken vej de driver for i deres kølvand er der typisk mange mindre isklumper der er brækket af og flere af dem er svære at få øje på og man skal helt sikkert undgå at ramme dem med 20 knob eller mere. Ved indsejlingen til den lille bugt som var vores mål begyndte at isen at samle sig så der skulle sejles slalom.

Jo længere vi sejlede ind i bugten des jo dårligere blev vejret. Det så meget truende ud og det begyndte at småregne.

Vi sejlede roligt rund lands kanten af bugten for at se om vi kunne spotte Nordbo pladsen, i behørig afstand til isen, indtil vi helt inde i bunden, gemt bag noget is tydeligt kunne se et fladt område som havde være opdyrket.

Der lå en lille faldfærdig hytte, formentlig en som har været brugt til jagt, på stedet.

Virkede som et perfekt sted at have lagt en boplads, med en smal indsejling som man kan overvåge, et stort område bagved med rensdyr og en elv til vandforsyning. Vi overveje om vi skulle overnatte på stedet, isen samlede sig og der brækkede også stykker af med højlydte plask, samtidigt kunne der være en opslag i vejret samt at vi ikke kunne sejle langt nok fra land når vi skulle ankre op, så vi slap for myg, pga. isen. Konklusionen blev at det ikke var en god og sikker anker plads, så vi ville sejle længere ind i isfjorden. Jeg havde fået fortalt, at der lå en mineby (container by) som var forladt men hvor det skulle være godt at ankre op, uden at der kom is ind i den bugt. Det ville tage ca. 1 time at sejle derover og det bliver jo ikke mørke. Vi sejlede slalom for at komme ud af bugten igen.

Der var masser af små is som der skulle holdes øje med.

Ude af den lille bugt og på vej ind i selve isfjorden kom vi forbi et fjeld som ikke lignede de andre samtidigt fløj der store flokke af måger rundt. Da vi kom tæt på kunne vi se det var en hel yngleplads for måger op af fjeldet.

Vi skulle krydse isfjorden for at komme til minebyen, men tætheden af isen blev værre så vi kunne ikke sejle mere en 5-6 knob og samtidigt begyndte det at blæse op hvor vinden stod ind i fjorden og dermed pressede isbjergene ind ad.

Derfor besluttet vi, at det var for risikabelt at forsætte længere ind, med isbjergene, da der var risiko for at vi kunne komme til at sidde fast. Herude er vi overladt til os selv. Vi har selvfølgelig VHF radioen hvor man kan tilkalde hjælp, og vi har også en GPS SPOT tracker, som også kan anvendes i nødsituationer, den sender en GPS position via satellite til et internationalt center som alarmerer lokale redningstjenester. Den kan også tracke hvor man har været ved at register positionen hvert 5 min., samt at den er transportabel så vi har den også med når vi går i land og vandre. Se dette kort. Koden er: Nuuk.

Jeg tjekker altid søkortet inden vi sejler så jeg ca. ved hvor der er mulige ankersteder, derfor viste jeg at der lå en lille bugt ikke langt væk, som på søkortet var markeret som ankersted, den satte vi kursen imod. Vinden var lige i mod os og bølgerne pænt høje samtidigt med isen, så der skulle sejles med forsigtighed og koncentration. Vi kom dog godt frem til den lille bugt, hvor vi sejlede list rundt for at finde det bedste sted at ankre op. Her er turen derind.

Da ankret havde godt fast pakkede vi rygsækken med et par øl og paddelede ind til land. Hans syntes godt om at få fast grund under fødderne og ikke midst at der var nogle sten der kunne tisses på. Her er den lille bugt set fra drone højde af.

Vi gik en runde i området, godt med myg, så myggenettet skulle være monteret for ikke at blive overfaldet. Janne havde dog ikke helt fået tjekket om hendes bukser var sikre mod myggestik, hvilket gav hende 57 mygstik…. på hendes venstre ben!!!

Vi fandt en godt sted hvor der var lidt vind = ikke ret mange myg, så vi kunne nyde en øl og Hans kunne snuse lidt rundt.

Da benene var strukket ud gik vi retur til båden. Jeg havde dronen med så det blev til at par drone optagelser.

Vi ville gerne havde grillet på stranden men mygge situationen gjorde det ret umuligt, så vi tog retur på båden og var nødt til at hive ankret op og sejle længere ud i bugten for at kunne sidde i frem på agterdækket. Inden i selve fjorden kunne vi se mørke skyer samle sig og en lille regnbue. Vi satsede på at det blev derind.

Vi startede grillen op. Det er en Cobb som ikke bliver varm i bunden og derfor kan vi godt grille ombord på båden. Hans nød aftensolen og duften af grill mad.

Efter en god gang grill mad og lidt afslapning blev det tid til en aftenluft tur med Hans, inden vi skulle til rå. Uvejret holdt sig pænt på afstand, så vi kunne se frem til en rolig nat.

Søndag den 28. juni 2020

Alle ombord sov godt igennem natten, jeg var kun oppe et par gange og tjekke vanddybten og vejret – men alt var ok. Så vi var alle rimelige udhvilet da vi stod op ved 9 tiden, kom i tøjet og paddelede ind til land for at Hans kunne blive luftet lidt. Flot morgen med stille vand.

Turen retur til Nuuk gik uden problemer, vi lå og drev et par gange og lavede kaffe og holdt udkik efter hvaler.

Skøn tur!!! Selvom det ikke var den tur vi havde planlagt.