Sejl sæsonen 2020 er startet

Søndag den 10. maj 2020

Så skete det endeligt.. båden er i vandet. Efter en alm. uge på job (dog kun 4 dage) truede den forlænget weekend og ikke mindst presset på min båd mekaniker. Han havde givet besked om at stumperne til motoren var ankommet til Grønland, men han viste ikke rigtigt hvor, så torsdag formiddag gik jeg forbi hans kontor. Til dagligt arbejder han i Skattestyrelsen og jeg skulle alligevel tale med ham om et projekt og kunne så benytte lejligheden til at spørge til hvornår han så kunne skifte stumperne og lave service på motoren hvis han fik pakken i dag. Han sagde hurtigt muligt, men ville lige give besked i løbet af eftermiddagen. Kl 16:30 var jeg færdig med det sidste møde og vi var 3 stk. som tog en øl på ambassaden. På vej hjem fra byen og hvor jeg var ved at handle ind i Pisiffik, skrev mekanikeren, at han kørte ned til båden omkring kl 20 for at lave service, så hurtig hjem og spise og så afsted igen. Da jeg ankom til bådpladsen var han i fuld gang.

Motoren så fin ud så det var bare alm. service og udskiftning af en del i vandpumpen, så er den klart til en ny sæson. Vi talte med den unge fyr som ejer nabobåden som han var i gang med at klargøre. Han havde talt med transportfirmaet (dem jeg også havde tænkt mig at ringe til) og de kunne ikke hente hans båd før lørdag aften!! Heldigvis kender mekanikeren en vognmand som han ville ringe til og høre om jeg ikke kunne få hentet båden lørdag formiddag. Vi var færdige med service eftersynet kl 23, men der er det jo stadig lyst.

Fredag den 8. maj 2020

Fik en besked ved 8 tiden om at vognmanden kunne hente båden omkring kl 11:00, fedt, endeligt.. Jeg skrev til Erik, som er fast mand ombord om han kunne hjælpe med at få båden i vandet, hvilket han heldigvis gerne ville. Jeg gik ned til båden omkring kl 10:00 så jeg kunne klargøre fortøjningerne o.l. så det sidste var helt klart til søsætningen. Mens jeg gik på båden fløj en af de store helikoptere over Cirkus søen, hvor den hang stille i luften over et meget stejlt sted på fjeldet. Svært at se på dette foto.

Så jeg forsøgte at tage et foto igennem kikkerteren.

Forklaringen fik jeg lidt senere af en mand der kom forbi, det var ikke en øvelse men en ung mand så torsdag aften havde gjort selvmord, men redningsfolkene havde ikke kunne komme ned til hans lig, så de havde rekvireret den store redningshelikopter fra Kangerlussuaq (Sdr. Strømfjord) der så først kunne komme fredag. Trist historie 🙁

Vognmanden ankom 11:30, han troede at det var mekanikerens egen båd, da han ikke tager nye kunder ind, men nu han var der så kunne han jo ligeså godt flytte båden. Han sagde dog senere, at han gerne ville have mig som kunde så jeg gerne måtte ringe til ham en anden gang.

Vinden var tiltaget noget (uanset at vejrudsigten sagde noget andet) så vognmanden spurge om jeg var sikker på at jeg ville have båden i vandet, men nu var jeg klar så måtte det blæse! Det betød dog at der skulle holdes godt ved når båden var i luften og jeg fik ikke taget flere fotos af søsætningen. Vinden betød også at båden ikke kunne sættes i vandet ved lystbådhavnen, vognmanden mente det var for risikabelt så vi måtte sætte den i ved den gamle Altanterhavskaj, og på vejen samle Erik op som stod klar ved lystbådhavnen. Båden kom fint i og vi kunne bakke ud af stropperne. Det gode ved at båden kom i her var at der kun er kort vej til tankstationen. Jeg havde kørt beholdningen af benzin helt i bund i slutningen af sæsonen, så både selve tanken men også alle reservedunke skulle fyldes. Det blev til hele 170 liter benzin, heldigvis er prisen på benzin i Grønland kun 5.25 kr. pr. liter. Med alt fyldt op besluttede vi at tage en kort prøve sejlads ind i Kobbefjorden. Der er altid lidt trafik og mobildækning så hvis noget skulle gå galt så kan man altid få hjælp. Vi sejlede kun ca. 1/4 del ind i fjorden, fandt et sted med læ og ingen bølger. Erik havde taget 2 øl med som vi nød i solen og nød udsigten til Hjortetakken.

Vi sejlede roligt ind til lystbådehavnen og fandt vores nye bådplads. Erik blev sat af på enden af broen og bandt den store fender fast, så stævnen ikke kommer ind på selve broen. Da han var klar sejlende jeg ind på pladsen hvor vi fik fortøjet og sluttede dagen af med en kop kaffe.

Søndag den 10. maj 2020

Vi havde aftalt at tage en lille sejltur, bare Janne og jeg. Ind i Godthåbsfjorden for at kikke på mulige steder hvor man kan gå i land med en hund. Vi lagde en ca. rute på iSailor. Så har man en kurs at sigte efter.

Vejret starte fint, men ikke å meget vind, men da vi endelig var klar til at tage afsted (omkring kl 11) var det blæst op. Ikke det vilde man alligevel noget man skal tage højde for, da der sammen med tidevandstrømmen kommer lidt bølger. Vi skulle have en del med ned til både, vand, tæpper og mad, så vi tog en taxa ned på havnen. Båden lå heldigvis hvor jeg havde parkeret den dagen før 😉 Så med alt stuvet ombord, lagde vi fra og sejlede ud af havnen. Der var en del bølger og lidt is så vi kunne kun sejle omkring de 15 knob helt frem til vi kom ind i den første lille bugt. Find sted med strand og god bund til at ankre op tæt på land.

I den næste bugt var der helt overraskende hytter. Ellers en fin stor bugt.

Da de to bugte var udforsket, satte vi kurs mod en sted på Bjørneøen som på søkortet er markeret som en nødhavn. Foruden at tjekke de små bugte er det godt at tjekke de forskellige nødhavne ud når man kommer forbi, hvis man en dag skulle blive overrasket af dårligt vejr eller et uheld. Vel fremme ved nødhavnen, hvor der lå et par hytter, stoppede vi moroten og fandt frokosten frem, mens vi bare drev ligeså stille. Frokosten blev med udsigt til et lille isbjerg.

Mand holder aldrig op med at nyde stilheden.

Turen retur forgik uden bølger, det meste af vejen var der helt blank vand så hastigheden kunne skrues op på de 30 knob, dog med godt udgik efter is.

Vi lagde fint til vores bådplads, Jannes første indlægning (det hadder det nok ikke) men hvor hun hoppede først i land og sørgede for at båden var på plads, mens jeg fortøjede den. Her er halvdelen af ruten (APPen var gået i står) frem til hvor vi spiste frokost.