Kulturnat 2020

Søndag den 12. januar til søndag den 19. januar 2020

Søndagen var flot og solrig.. så på med rygsækken med kaffe og kiks også ud og gå. Vi, Hans og jeg, gik nu ikke så langt, der var en kold vind. Men vi gik så langt ud vi kunne i fjeldet, lige hvor vi bor. Fandt et godt sted med læ, hvor kaffen og kiks kunne nydes, samtidigt med udsigten og den røde sol.

Hans var nu mere interesseret i kiks, end kaffe og sad pænt og ventede på at de blev pakket ud.

Det giver lidt is i skægget, når alt skal snuses til.

og så kunne vi bare nyde solen der var på vej ned igen, kl 14:30. Det kan dog tydeligt mærkes at dagene bliver længere, hurtigt.

Dejligt med disse småture ud i ‘vildmarken’ – god afkobling.

Mandag og Janne kom retur fra DK. Det var en lang tur, hun havde valgt at køre til Kastrup om natten og dermed slippe for en overnatning i Kbh. men der er langt fra Aarhus til Kastrup, når man skal køre kl 02, for at være sikker på at være i lufthavnen i god tid. Turen var nu gået fint og flyveturen retur til Nuuk, med et kort stop i Kangerlussuaq, gik også efter planen. Men det var en træt Janne er kom ind af døren sidst på eftermiddagen.

Uge på job var præget af at alle ansatte, i min afdeling, var på kursus i AX (AX er det system vi bruger i økonomisystemet) Jeg var med mandag formiddag til at starte kurset op og resten af ugen sad jeg alene i kontoret. Dejligt fredeligt, så der blev ryddet op i bunkerne.

Lørdag.. endnu en smuk dag sol, frost og vind. Hvilket ødelagde Hans frisure da vi var ude og gå.

Men vinden og sneen giver nogle flotte mønstre.

Lørdag var også kulturnat i hele Grønland (på vestkysten). Der er nu mere Åben hus end kultur over arrangementet. Rigtigt mange virksomheder i Nuuk holder åben hus, fra kl 15 til kl 22. Alle bybusser er gratis og de virksomheder der er lidt svære at komme til med offentlig transport har selv hyret gratis busser, så man kan komme på besøg.

Vi havde valgt 3 ting vi gerne ville besøge. Det første var Værkstedet, Ajagoq, som faktisk ikke er en virksomhed, men et sted for kunsthåndværkere, hvor de kan lave deres kunst. Der er maskiner o.l. til at forarbejde fedtsten og ben. Mange af kunsthåndværkerne møder man også fredag aften, på byen værtshuse, hvor de sælger deres kunst. Så det er ikke toppen af samfundet der er på værkstedet, men man bliver altid mødt af smilende og venlig mennesker som meget gerne vil snakke og vise deres kunst frem og man kan selvfølgelig købe det direkte af kunstneren. Prisen er ca. 1/3 af hvad man skal give i souvenir butikkerne. Der var mulighed for selv at prøve kræfter med at lave en Thule mand i ben og der sad 5-6 unge som var i gang. Vi kikkede blot på og købte et par fine nøgleringe.

Efter at have snakket med nogle stykker, gik vi videre mod næste besøg. Royal Greenland’s nyeste fisker travler.

Uha for et fint ‘skiv’ – Meget høj teknologisk (fisk og rejer har ikke en chance) Der var mange der gerne ville se skibet, der var også mulighed for at få fiske supper i messen, hvilket vi hoppede over og ‘kæmpede’ os op på broen. Er noget misundelig over denne skærmvæg, hvor skipperen kan følge med i alt, der levner den lille kortplotter i vores båd lidt tilbage at ønske (Skærmvæggen er så bredere end vores båd!) Manden i den blå anorak er skipperen.

Her er kontrol panelet til at styre når der skal tages net ud og ind.

Skibet er selvfølgelig en flydende fabrik så fangsten behandles, pakkes og fryses ned. Det er en hårdt pakket fabrik, ikke meget plads, jeg vil nødig gå rundt der når fabrikken kører og skibet gynger.

Vi fik også set lidt i maskinrummet, ikke så meget at se. I dag er motorene pakket godt ind, så det bare ligner en stor blå kasse.

Vi endte på agterdækket. Hvor nettene og fangsten trækkes ind.

Imponerende mængder af udstyr, men skibet kan også have 4 net ude af gangen.

Fin rundtur på en topmoderne fiske ‘båd’. Der er stor afstand fra dette til den måde de fleste fiskere i Grønland fanger fisk på, med langliner.

Næste besøg på listen var på marinens skib Lauge Koch. Det er et lille skib så ikke meget at se. Men i disse egne et vigtigt skib, da den deltager i redningsaktioner og søopmåling i de Grønlandske farvande.

Inden vi gik op til bussen lagde vi vejen ind forbi Arktisk Kommando, som har hovedkvarter ved havnen. De havde lavet en masse stande hvor man kunne få information om alt fra Sirius Patruljen til deres sø- redningstjeneste. Så fyldt med gode indtryk tog vi bussen hjem i varmen!