En helt anderledes jul – 2019

Nu hvor vi ikke skulle havde jul i Dk med børn og familie, besluttede vi, at holde en helt anderledes jul. Vi havde leje en hytte inde i Kobbefjorden, Kang skicenter. Det ligge 15-20 min sejlads fra Nuuk og så en lille tur på 3 km, før der ligger en lille klynge hytter, 3 udlejningshytter, en mandskabshytte og toilettet. Længe oppe af fjeldet ligge en større hytte. Området er uden strøm, mobildækning og rindende vand så der er lagt op til primitiv jul. Vi havde lejet hytten fra den 23 til den 26 december.

De sidste dage op til jul var lidt hektiske på job, lidt drift udfordringer og andre mærkelige ting der skulle håndteres, gjorde at de sidste ting der skulle købes ind først kunne blive den 21 december. Vi havde i store træk skrevet ned hvad vi skule have med af udstyr, mad og lignede. Vi havde beslutte at købe noget plastkasser i Jysk, til alt det vi skulle have med, men i en mail fra hytteudlejeren skrev han at man skulle putte det i tasker eller rygsække, da det var bedst til transporten. Så vi måtte ud og finde en eller flere tasker i Nuuk. Vi startede i Stark, de have ikke nogle men her fik vi købt ekstra batterier videre til Jysk, ingen tasker (havde nu heller ikke regnet med det) men her fik vi købt julelys. De to butikker ligger ca. 2 km fra Nuuk centrum, men vejret var fantastisk på årets næst korteste dag, så vi fik et skønt vue ud over havnen og solen den lige var oppe over horisonten og vende.

Efter en frisk gåtur i ca 12-15 graders frost, uden den dog var koldt, startede vi fra en ende af i sports butikkerne, der er 3 stk. men vi tjekke også lige i Brugseni og en tøj butiks som også har lidt sports ting og så ved T Hansen. Den første butik have en taske som godt kunne bruges, stor, vandtæt og… 1599 kr! T. Hansen havde en mindre rygsæk, helt vandtæt og til 499 kr. Ellers var der ikke rigtigt noget som kunne bruges. Mens vi overvejede hvad vi skulle gøre, tog vi frokost på Café Esmaranda. Altid et hyggeligt sted, god mad i store portioner. Mens vi sad og nød maden, kom Jannes chef forbi. Jeg kunne kun kende ham fordi Janne lige havde udpeget ham i centret. Så vi fik hilst på ham og hans kone. Janne fortalte, at vi var i byen for at finde en taske til vores tur til Kobbefjorden, hvorefter hendes chef sagde at de have et par stykker, dem kunne vi bare låne. Fedt, han ville sende en mail og nok køre ud til os med dem, det var da nemt, der gik dog ikke mere end 10 min så kom han ind i cafeen med to kæmpe duffelbags, helt vandtætte. Hurtig levering!! Så nu kunne vi mætte og med alt det vi skulle bruge, tage bussen hjem.

Søndag den 22 december

Snesko og stave havde vi låne af en jeg kender fra Skattestyrelsen, så det var på plads, vi skulle nu bare have handlet ind med mad og drikkevare.

Godt vi havde husket. at købe rødvin i går for det er forbud at sælge alkohol om søndagen. (3 liter på tilbud til 299, wow 😉 ) Til sejlturen skulle Hans havde redningsvest på, ikke at det vil have den store effekt hvis man falder i, med den vand temperatur der er pt. (eller rettere hele tiden) Men sådan er reglerne, vi havde dog lagt hans redningsvest i båden så vi måtte en tur forbi den hvilket var fint nok, så fik jeg rettet lidt på presenningen og fjerne lidt sne fra båden. Med den sidste ting på plads, kunne vi bare slappe af om aftnen med at sende julehilsner til familien og venner, de var forberedte i løbet af ugen. Når jeg tænker efter så er det en del år siden jeg har nået at sende julehilsner, det er altid været meget stresset op til jul, så jeg har måske fået sendt 2-3 nytårs hilsner afsted og i år blev det til ca 10 julehilsner!! Her er lidt af det man skal have med på fjeldet!

Lille juleaften

Vi havde aftale af vi skulle sejles ind til hytten kl 13. Der var afgang fra den lille lystbåde havn neden for vores lejlighed. Vejret var flot, ingen vind og sol.

Vi skulle begge arbejde lidt fra morgenstunden af, heldigvis hjemmefra, så da det var vel overstået gik vi i gang med at pakke. Det gik forholdsvis hurtigt, men for f…… hvor var den ene taske tung. Det er svært at beregne hvor meget man skal have med, plus der skal medbringes lidt ekstra mad, hvis vejret bliver dårligt og man kommer til at være,der 1-2 dage ekstra. (det er Grønland og her spiller vejret altid en rolle). Vi havde bestilt en taxi til kl 12:30 og som altid var den præcist. Jeg fik alt grejet læsset ind, mens Janne og hHns gik ned mod havnen. Chaufføren var vældig interesseret i hvor vi skulle hen og da han hørte dem sagde han flere gange, under den ca 5 min lange køretur, at det ville blive helt fantastisk. Kunne dog ikke forstå at vi ikke havde en riffel med. Vel ankommet til havde fik jeg læsset af og hilst hytte udlejeren. Bagagen klar til at blive læsset ombord.

Vi var ikke de eneste der skulle ind til hytterne, et ungt par havde også beslutte at holde en anderledes jul. Vi fik bagagen ombord og fik også Hans løftet ned i båden. Ham var ikke helt tilfreds men fik ham dog ned i bunden af den åbne jolle. Jolle i Grønland er typisk en Poca (badekar) med en 300 kh motor på, så der kommer hurtigt fart på.

Det tog ikke mere end 15 min sejlads før vi lagde til klipperne og kunne hoppe i land. Hans var dog ikke helt tilpas med sejladsen i starten.

Hans og jeg først og så vores tasker. De skulle alle slæbes op et en stejl stigning. Det gik fint med den første taste og vores rygsække men den tunge taske kneb det lidt med, der måtte jeg holde pause en par gange på vej op, men udsigten var flot!!! Vi havde bestilt at vore bagage og Janne skulle køres de 3 km op til hytten, men Hans og jeg ville gå. Der er lavet en snescooter spor hele vejen, så det var et fint underlag at gå på. Men man skulle ikke gå uden for sporet, for så sank man i sne til knæene.

Vi havde en god gåtur ud til hytterne, fantastisk natur.

Vel ankommet til hytterne, skulle vi have lidt intro til petroleums varme ovnen og fik at vide hvor vi skulle hente vand. Udlejeren var så flink, at sætte en ekstra varmeovn op på toilette, som han sagde det var lidt luksus. Vi fik også udleveret en satellit Telefon til brug i nødstilfælde. Vi startede med at hente vand ved elven.

Vel installeret i den hyttet, var det bare at slappe af med læsning og hygge. Jeg havde forventet at det ville være helt mørkt, men der var lave skyer, så lyset fra Nuuk var ret tydelig.

Aftens maden bestod af suppe med hvidløgs flutes, hurtigt men lækkert. Så en rolig aften i stearinlysenes skær.

Juleaften

Vi stod op til lidt overskyet vejr og en let blæst. Stilheden havde vækket os begge flere gang i løbet af natten samt den liflige duft af petroleum. Ovnen som varmer hytte op var gået ud, havde vist et skruet lidt for lang ned for blusset. Så der skulle et par forsøg til at få den igang igen, hvilket have resulteret i en duft af petroleum, som hang i hytten.

På med kedlen så vi kunne få morgen kaffe. Vi havde medbragt croissanter på dåse, dvs. dej som rulles som en croissant. Hæver lidt og smides i oven. Belært af flutes i går aftes, så varmer gasovnen kun fra bunden, så de var Well Done i bunden, derfor sørgede vi for at vende croissanterne jævnligt, de lignende ikke helt croissanter, men de var fint bagte hele vejen rundt og smagte godt.

Efter mere kaffe og lidt læsning, var det på med det varme tøj og op af bakken til den store hytte der ligger der oppe. Der var en fint hårdt stampet spor, efter snescooteren, så det var forholdvis nemt at gå op uden snesko, men da vi ville forsætte længere op af fjeldet, hvor der ikke var spor, sank vi i sne til knæene, så det ville kræve snesko at komme længere. Udsigten ned mod hytten fejlede dog ikke noget.

Efter et par selfies fra hyttens terrasse fulgte vi snescooter sporet den anden vej ned og retur til hytten.

Det bliver tidligt mørkt, ca kl 15:30 vi besluttede at hente vand ved elven, som ligger ca 500 meter fra vores hytte. Det foregår ved at man øser vand op fra elven og over i et par 5 liters vanddunke. Vandet er kooooldt men smager dejligt.

Det giver is i skægget at være ude.

Vel tilbage i hytten blev der slappet af med yatzy. Da det var juleaften havde vi selvfølgelig medbragt julemad, lidt primitivt, da vi ikke kunne have så meget med, men vi lavede medister og brunede kartofler. Selvfølgelig havde vi også ris ala mande. Karolines køkkens det bedste. Det tog lidt tid at lave mad, der var kun en pande, med det smagte godt og alle blev mætte.

Til ris ala mande havde vi medbragte en god 20 års portvin, uhm lækkert. Det blev spillet julemusik fra mobilen, downloadet da der jo ikke er mobil dækning. Så det var den mest stille og afslappende juleaften man kan forestille sig.

1. juledag

Vi stod op til blå himmel og helt klart vejr, fantastisk udsigt efter hånden som solen skønnede med sit røde lys på fjeldene omkring os.

Her nede i dalen, hvor hytterne ligger kommer der ikke direkte sollys fra november til omkring marts måned. Morgen kaffe – ahh – hjemmebagt brød (fra den dag vi tog her ind) men stadig friskt. Så efter at have klaret opvasken, var det på med det varme tøj, også skulle vi ud på snesko, noget vi aldrig havde prøvet før. Det var nu nemmere end vi havde troet, det giver en lidt sjov gangart, men man kommer hurtigt frem. I løbet af aftenen i går havde det flere gange blæst op hvilket betød at snescooter sporet op til, den store hytte var føget til, så vi ville faktisk ikke havde kunne gå der uden snesko, da der nu lå driver flere steder på 1 meters dybde. Hans syntes det var meget mærkeligt med snesko og han hoppede rundt og gøede da vi startede og han kom hurtigt foran, ventede dog nogle gange pænt på at vi skulle komme op af den stejle bakke.

Da vi nu var bevæbnet med snesko kunne vi forsætte op forbi hytten og helt op på et plateau hvor vi kunne se ned på Kobbefjorden på den anden side. Solens stod lavt og sendt røde stråler rundt på de højeste fjelde omkring os, fantastisk skue.

På toppen fik vi en kop kaffe, lidt chokolade og Hans fik et par kiks.

Det blev nu hurtigt koldt at stå stille, så vi fik hurtigt sneskoene på igen og begav os nedad. Nu gik det ikke så stærkt med Hans, han var ikke mange meter foran længere. Vi måtte også stoppe et par gange for at fjerne isklumper fra hans poter. Vi skal have købt nogle sokker til ham, da han næste ikke kan gå før vi får fjernet klumperne.
Vel nede mødte vi det unge par fra hytten ved siden af, de står sent op og var først nu på vej op i fjeldet på snesko. Vi satte os i hytte og nød en øl, chokolade og peanuts.

Inden det blev mørkt nåede vi en tur til elven for at hente vand.

Da det blev helt mørkt var der den flotteste natte himmel, tror ikke jeg kan mindes at jeg har set så mange stjerne. Desværre har vi ikke foto udstyr som kan fotografere i mørke.

2. juledag

Sidste dag i hytten. Vi havde mailet med hytteudlejeren, via sattelit telefonen, han havde bedt om en status 1. juledag, hvikle vi havde sendt, samt om vi skulle sætte varme på i nogle af de andre hytter der stod tomme. Hvor han havde svaret at vi gerne måtte sætte varme på i den store hytte. Så jeg startede dagen med en rask tur på snesko op til hytte, hvor jeg fik tændt petroleum’s ovnen. Dejligt med en tur ud i den skønne frostklare vejr. Der var en blåt lys over hele dalen.

Vi havde aftalt at vi skulle vente til udlejeren var ved hytten før vi begyndte at gå mod båden men, at han nok ville være fremme omkring kl 13. Vi brugte formiddagen med at pakke sammen og tage en tur op på den anden side af dalen, på snesko. Det blæste ned fra fjeldet så det var en kold tur, men flot.

Hans havde specielt meget is under poterne og haltede en del, så besluttede hurtig at gå ned mod hytten igen. Han skulle også kunne gå de ca. 3 km fra hytten til båden.

Hytten der havde vores hjem de sidste dage er ca. 30 år gammel og trænger til lidt maling og få skiftet noget træ visse steder, men den var rimelig tæt og vi frøs ikke.

Køkkenet og dagligstuen, moderne stil – ud i et! 😉

Soveværelset og den lille petroleums ovn

Næsten på slaget kl 13 hørte vi snescooteren som bragte nye gæster ind til hytterne. Der skulle dog kun være nogle i den store hytte. Udlejeren kom ned og hilste på, efter han havde læsset gæsterne af. Vi blev enig om, at vi kunne pakke sammen og begynde at gå mod båden om ca. 45 min, så vi havde tid til lidt mere kaffe inden afgang.

Vi havde besluttet at Janne gik med, selvom vi havde betalt for at hun også kunne køre med snescooteren retur, men det var bedre at gå end at være i hytten og vente på at udlejeren skulle være færdig med div. gøremål, så som at hente vand til den store hytte. Så lidt før kl. 14 gik vi mod båden.

Skru op for lyden, så kan man høre hvordan sneen knirker

Da vi var 500 meter fra båden kom udlejeren på snescooteren, så tidsmæssigt passede det meget godt. Vi fik læsset bagage ombord, incl. Hans, og afsted mod Nuuk. Det var koldt i den åbne jolle, men da turen var kort nåede man ikke at komme til at fryse. Vi lagde til i havnen. Udlejeren tilbød at køre vores bagage hjem, så vi slap for at tage en taxi, SUPER service. Janne og Hans gik og jeg fik et lift. Vel hjemme alle mand og alt pakket ud, var det dejligt med et varmt brusebad!!

Selvom vi savnede børn og familien, som man altid ser i juletiden, så var det en fantastisk tur ud i naturen og nej…. man tager ikke skade af at være uden for mobildækning!!