München tur – retur

Mandag den 4. november – lørdag den 9. november 2019

Ugen stod på konference i München med vores hovedleverandør til ERP systemet. Mandag formiddag stod den på afgang fra Nuuk og til Kangerlussuaq og herfra videre til København. Der var lidt mere vinter i Kangerlussuaq, minus 15 grader.

Flyveturen gik næsten helt efter planen vi var kun 30 min forsinket i afgangen fra Kangerlussuaq, men da der var medvind landede vi næsten til tiden i Kbh. Kl 20 lokal tid. Vores grønlandsk kontaktperson var også med flyet men han skulle aflevere hans søn ved mormoren så jeg tog en Taxi ind til hotellet. Vi mødtes senere for at planlægge de næste par dage og få en burger!! McD er en mangelvare i Nuuk!

Det blev ikke til meget søvn, faldt ikke i søvn før efter kl 3, tidsforskellen på de 4 timer slog virkelig igennem.

Tirsdag formiddag var booket til møder med leverandøren. Forskellige kontakt personer om både langsigtede planer og daglig drift.

Vi nåede også lidt frokost inden det gik mod lufthavnen hvor vi skulle være kl 13. I lufthavnen mødet vi de andre deltagere i selskabet, vi var ca 30 personer på turen. Turen til München gik også uden problemer, flyet var helt fyldt og alle havde kufferter som håndbagage som gav personale lidt udfordringer med at få plads til det hele. Sad ved vinduet så jeg kunne se det tyske efteråres landskab.

Vel ankommet til München gik det i bus til hotellet, Ruby Lilly. Lidt specielt hotel, det er f.eks en guitar forstærker i alle værelserne og man kan låne en guitar i receptionen!.

Vi fik ca. 30 min før vi skal i bussen igen og afsted til restaurant Frenziskaner! Ja vi er jo i Bayern. Restauranten levede også op til alle forventninger om en typisk tysk restaurant, denne er bare kæmpe stor. Men med vanlig tysk effektivitet alt klapper bare. Snakken går lystig indtil der er afgang retur til hotellet kl 22:30.

Det viser sig at der er en Grønlænder mere i selskabet, Dan, han er født og opvokset i Nuuk, men bor nu i Korsør. Han arbejder i et lille Grønlandsk IT firma. Hyggelig fyr som jeg får talt en del med de næste dage. Han har masser af viden om Nuuk og naturen omkring byen og ikke mindst om grønlandske forhold.

Denne nat bliver det heller ikke til meget søvn, stadig jetlag.

Onsdag er det afsted kl. 8 og turen går ud til Messe området. Dagen er fyldt med sessioner, hovedtaler og en hal med teknik.

Undervejes igennem hele tirsdag og i dag var der livlig aktivitet på job. Pga. presseomtalen af vores projekt, skulle der skrives en pressemeddelelse som Finansministeren skulle udsende. Jeg har skrevet et udkast i løbet af fredag og lidt af weekenden, som har været i interne høring og med små rettelser blev den udsendt i dag. Læs den her.

Kl 19:30 går det med bus til Oktoberfest hvor alle deltagere i konferencen er med og det er mange, omkring 5000!! Vi ankommer efter 30 min i bus. Allerede ved indgange bliver man ‘udstyret’ med et stort, fyldt, øl krus.

Så er vi igang. Hallen hvor vi skal spise er enorm, pyntet til Oktoberfest, lange bænke og borde fyldt med tyske lækkerier. De forskellige borde er reserveret alt efter hvilket land man komme fra og vi delte bord med Sverige! Nogle hyggelige timer hvor øllet flød! På vej ud til bussen fik alle udleveret et reklame ølkrus i ægte tysk stil. Vi var retur på hotellet hvor vi efter en godnat øl, ikke fordi man trængte til mere øl, men for hyggen skyld – gik i seng.

Torsdag morgen var det afgang 8:30 til konferencen. Der var to hovedtalere denne dag. Den første var svenskeren Andreas Eckström, læs mere om ham her: Super godt foredrag om It verden hvor store It firmaer er blevet så store at det truer demokratiet. Mange gode points og inspiration. Den anden hovedtaler var mest en salgs tale. GAB!

Vi skulle mod lufthavnen allerede kl. 14:15. Turen retur til København forløb uden de store ting, andet end de havde overbooket flyet, så der blev efterlyst 7 personer som frivilligt ville vente til næste afgang, 5 timer senere, mod at modtage 150 euro kontant, det tog lidt lidt tid inden de frivillige blev fundet.

Jeg var retur på hotellet omkring kl 19. Havde valgt samme hotel som jeg var på mandag til tirsdag og havde derfor også kunne efterlade min store kuffert.

Omkring kl 21 meldte sulten sig og jeg gik ud i byen for at finde et god sted. Det blev Rosie McGee‘s som er er hyggeligt sted tæt på strøgen med god øl og burger! Mæt og med tørsten slukke var det retur til hotellet og på hoved i seng.

Fredag havde jeg aftalt møde med to leverandører. Den Grønlandske repræsentation ligge i et gammelt pakhus på Christianshavn og her havde jeg lånt et mødelokale. Flotte lokaler hvor man har bevaret det meste af pakhuset med synlige bjælker og med udsigt over kanalerne.

Møderne gik fint og da de var afsluttede gik jeg ind mod byen, nu skulle der handles ind. Første stop var en elektronik butik hvor jeg skulle have forskellige stumper til en båd computer jeg skal have bygget i løbet af vinteren. Desværre havde de ikke alle stumperne men jeg fik da nogle, så må jeg se om der er andre steder i byen hvor jeg kan få de sidste. Fik også handles andre livsnødvendigheder som skal med retur til Nuuk, rødvin f eks !! Alt blev læsset af på hotellet før det gik mod den nærmeste Matas hvor Janne havde en bestilling til at ligge.

Så snart jeg fik ind i butikken gik tyveri alarmen! Meget mærkelig for jeg havde ikke andet i lommerne end mobil og DK kort. Jeg fik udleveret pakke og på vej ud gik alarmen igen! Da jeg var retur på hotellet gennemgik jeg mit tøj for alarmer og under skjorte kraven sad der en lille alarm brik. Meget mystisk for skjorten har været vasket og jeg har også haft den på i forskellige butikker i Nuuk.

Efter en kop kaffen og en lille slapper gik jeg ud for at se om jeg kunne skaffe de sidste elektronik stumper, desværre uden held de må findes på nettet. Det blev til en lang gå tur, da jeg var retur på hotellet havde jeg gået 13.5 km!! Godt man er i god form!

Aftenen gik med en god mexicansk middag og derefter lidt prøve smagning på Mikkeller øl bar, det bliver nu aldrig mit ynglings øl, der er for meget humle og dermed bitterhed i øllet men fint lige at få det afprøvet igen. Der var godt gang i baren det er et populært sted også for turister.

Det er ikke så tit jeg har været i København men denne gang var der to ting der stak ud mange turister og løbehjul. Det første betyder blandt andet at man både i butikker og restauranter bliver tiltalt på engelsk og det kan ikke være fordi jeg ikke ligner en dansker. Fandt dog ud af at flere ansatte ikke talte dansk, tror det meste var svensker eller englændere. Løbehjul.. havde læst om i div medier at det var et problem, men at der var så mange overalt, stående eller bare smidt på gaden. Sjovt at noget der virker som en god og miljø venlig ide bliver et stort problem.

Lørdag – store rejsedag – kunne sove længe, dejligt. Så først omkring kl 9:30 gik jeg ned til morgen mad, var så ikke den eneste der havde fået den gode ide. Restauranten var helt proppet så jeg kunne ikke finde en siddeplads. Heldigvis var der en venlig tjener som viste mig ind i et rum ved siden af hvor der var plads.

Efter morgenmaden var det bare at få pakket de to kufferter, tjekke ud og booke en taxa ud til lufthavnen. Alt gik efter planen, det var dog en snakkesalig chauffør som ville vide en masse om Grønland da han fandt ud af, at det var der jeg var på vej hen. Mærkeligt nok var der ingen kø ved sikkerhedskontrollen så det tog mindre end 5 min at komme igennem og jeg havde derfor god tid, havde ellers forbedret mig og bestilt toldfrie vare til afhentning, men så var der tid til lidt frokost. Da der ikke bliver serveret noget på Icelandic Air andet det man selv køber.

Turen hjem til Nuuk gik over Island. Der var ikke ledige billetter direkte til Grønland så jeg måtte denne lille omvej. Jeg skulle flyve med Icelandic Air til Keflavik og Air Greenland derfra og direkte til Nuuk. Det tager lidt længere tid da det er mindre fly som ikke kommer så hurtigt frem. Afgang fra Kbh var kl 13:05 og ankomst til Nuuk 17:15 lokal tid, så der skal lægges 4 timer til. Jeg havde ‘forsynet’ min mobil med masser af podcast bl.a. Arktiske Historier som omhandler en masse om Grønlandsk historie. Kan klart anbefales hvis man vil have nogle mere viden om Grønland. Kan hentes eller aflyttes her.

Jeg havde 90 min i Keflavik lufthavn. Ikke en særlig stor lufthavn, men der er helt vildt så mange afgange de har til USA, der var konstant udkald til div. byer i hele USA. Men eller ligner den de fleste lufthavne. Priserne tjaaa 1500 is. kr. for en sandwich og 1/2 l Cola. (85 Dk kr)

Turen fra gate til flyet foregik med bus. Air Greenland Dash 8 flyet er for lille til at parkere ved selve gaten. Det er det samme fly som man flyver med fra Nuuk til Kangerlussuaq, lille 2 motores propel fly med plads til 37 passagerer. Turen fra Island til Nuuk var sat til at vare 3 timer og 3 min. (lang tid i sådan et lille fly) Turen kom dog til at vare 20 min længere pga. uvejr på Grønlands østkyst så vi måtte flyve en omvej, men 17:50 landede vi i Nuuk og kun 20 min senere var jeg hjemme. Dejligt.