En helt almindelig uge i Nuuk

Mandag den 21. oktober til lørdag 27. oktober 2019

Uge 43 i Nuuk. En helt alm. arbejdsuge i det Grønlandske. Hvordan er en arbejdsdag i en helt almindelig uge. Jeg står op omkring 6:15, (det kan være det forandre sig lidt når Janne starter på job) går i bad og alt det andet man gør om morgenen. Lidt morgenmad, ud af døren 06:55, kort gåtur og ombordstigning i bussen 07:03. Der er pænt mange med bussen på dette tidspunkt, men da jeg står på ved det yderstede stoppested er der altid siddepladser af få. Lige nu er det mørkt når jeg kører med bussen ind til Nuuk Down-Town, så der er et flot vue over vandet med masser af lys som spejler sig. 07:22 stopper bussen ved Kommunekontoret, hvor jeg står af for tiden. Pga. mistanke om noget forurening på vores kontor er vi flyttet ind i en anden af Selvstyrets bygninger. (ellers ville jeg stå af bussen 2 min senere) Der er ca. 3-4 min gang til vores midlertidige kontor. Så ca. 7:30 er jeg på mit kontor på 2 sal og er logget ind. Der er som regel nogle mails fra leverandører i Dk, de er jo 4 timer foran, som skal besvares eller håndtere.

Lidt over kl 8 går jeg ned på 1 sal hvor resten af afdelingen har fået kontor, for at sige godmorgen til alle dem der er mødt. Hvis jeg har møder om formiddagen er det typisk Skype møder med folk i Dk, Vi prøver at holde interne møder om eftermiddagen, hvor man er gået hjem i Dk. Jeg har en stor kontaktflade med mange forskellige afdelinger og ikke mindst Sermersooq kommune. Så jeg går rundt mellem de forskellige adresser hvor Selvstyret’s afdelinger har kontorer og jeg kommer altid i god tid…. Afstandende i byen er små, kortere end jeg er vant til fra AUH og jeg har åbenbart ikke helt fået mig omstillet. Her ligger vores midlertidige kontor. Det er et tidligere hotel, hvilket også ses på indretningen af kontorene.

Hvis jeg omkring frokost tid er i nærheden af hovedadressen for Selvstyret, hvor også Inatsisartut holder til. Inatsisartut er Grønlands parlament og betyder ”dem der laver love”. Her ligger parlament salen og alle de politiske partier har deres kontorer samt mange Departementer og styrelser holder til her.. nåå ja også kantinen. Så er jeg i nærheden spiser jeg frokost her, godt sted at få informationer og de sidste ‘løgn’historier om jagt, fiskeri og sejlads. Det er heller ikke småting der bliver ‘handlet’ af over frokosten med Departement- og styrelseschefer. Maden er rigtig fin, det koster 40 kr at spise hvad man kan af buffet. De gør meget ud af at bruge Grønlandske råvarer. Jeg har været igennem hvalbøffer (godt), rensdyr (godt) sæl Suaasa (suppe) (slet ikke godt 🙁 ) .
Arbejdsugen er på 40 timer her i Grønland, så de fleste møder fra 8-16 og der er generelt ikke mange der arbejder over, som man oplever det i Dk. En typisk dag for mig slutter omkring kl 16:30 hvor jeg hopper på bussen hjem. Måske skal der handles lidt på vejen hjem ellers gå vi sammen ned og handler når Hans har fået hans eftermiddags gåtur.

Priserne på dagligvare er lidt højere end i Dk, grøntsager, ting med sukker og alkohol i, er meget dyrere. Men alm. hverdags ting koster ca. 6-10% mere, men når der er tilbud så er priserne tit noget under de danske. Specielt omkring den 1 i mdr. så er der ofte 25% på alt og der er lange køer i butikkerne. Udklip af det ‘gode’ tilbud på vin i Pisiffik.

Vores aftner går med læsning, strikning (kun 50% af os strikker) Nørderi foran PCen, Netflix o.l.. Janne er startet på aftenskole i skindsyning. og jeg starter snart på VHF kursus. Ca. hver anden uge er der ART bio, film som er noget anderledes og som kun vises denne ene dag. (er vist et koncept som også er i Dk) Vi er efterhånden en lille folk der mødes og spiser sammen inden filmen, i kulturhuset. Biografen ligger i samme bygningen. I tirsdags var vi dog kun 4 stk. og menuen for Janne’s og mit vedkommede stod på ‘Varm Slædehund’. Lækkert laves af Moskus kød – det lægger en god bund. (og der er for en formue i grøntsager!) ART filmen var ‘Fat Front’, jeg vil ikke ødelægge det for nogen så se den selv og gør som Eigil under filmen… få 15-20 min ekstra søvn! 😉

Ugen slutter af som sædvanligt med bådmøde på Ambassaden. Beslutningen i fredags blev nu hurtigt at hvis der skulle sejles skulle det være søndag, da vi skulle til Oktoberfest lørdag.

Oktoberfesten var noget af en fuser, det foregik på Godthåb Bryghus som desværre er lavet om til Kina restaurant, de havde dog pyntet op med ternede duge i blåt og hvidt, spillede tyroler musik og havde faktisk gjort et godt forsøg. Desværre var der kun os 5 og et andet selskab på 9 stk. i et stort lokale, så det var ikke den store succes. Vi hyggede os dog over maden og den gode øl. Vi tog bussen hjem ved 22 tiden og da vi stod af fik vi det helt store lysshow.. Nordlyset gik helt amok. Desværre er det svært at tage fotos af med en Iphone, det skal opleves.