Lukker og slukker i DK

Bedre sent end aldrig – lidt på bloggen, som jeg ikke havde fået skrevet færdig, om de 14 dage hvor lukkede ned i Dk.

Fra den 4. september til den 20 september 2019

Afgang Nuuk kl. tidlig og så alligevel ikke, afgangen blev rykket et time så jeg skulle først være i lufthavnen kl 7:50 for indtjekning. Lufthaven i Nuuk var godt fyldt, men den er også meget lille så der skal ikke mange Dash 8 afgange til efter hinanden før der er godt fyldt. Hver Dash 8 kan tage 37 passagerer. Jeg mødte Tom i lufthavnen, han er Projektchef i Digitaliserings-styrelsen, måneden ud. Han og familien har været i Nuuk i 3 år og nu mente det var tid til at tage til DK igen. Hans familie var rejst sydpå for nogle uger siden og nu have lidt ferie og arbejde fra DK det sidste stykke tid.

Tom skulle til Kangerlussuaq og været der et par dage for at jage Moskus , sidste chance inden han bliver Dansker igen. Man skal havde været i Grønland i år for at få licens til at skyde Rensdyr eller Moskus. Hvad han ville gøre hvis han rent faktisk skød en Moskus okse var udfordringen, det er ikke nemt og dyrt at få så meget kød med flyet, så han skulle bruge en dag tid på det praktiske før hans jagt makker ankom.

UPDATE: Det lykkes faktisk for Tom at få ramt på en Moskus! Fik denne fine video. Ved ikke hvordan han fik kødet med hjem.

Afgangen til København var lidt forsinket, dårligt vej nordpå gjorde af flyene derfra var forsinket og så venter den store flyvere på de sidste passagerer. Som sidste gang hvor jeg fløj til DK var vejret rigtigt fint, så udsigten fra flyet var rigtigt fin da vi lettede fra Kangerlussuaq.

Vi fløj direkte over Island

Vel ankommet til Kastrup, var der det sædvanlig vente show på kufferterne, denne gang var det dog så lang tid at de til sidst beklagede ventetiden over højtalerne. Endelig kom min kuffeter og jeg kunne begive mig mod shuttle -bussen som køre til biludlejningen. Sidste gang blev jeg ‘opgraderet’ til en lidt større model end den jeg havde bestilt så det var spændende hvilke bil de gav mig denne gang. Desværre var det en lille Hyundai i10, hvilket ikke ville virke, da jeg jo skal have både Janne og ikke mindst Hans incl. bur med retur, så jeg spurgte hvad de ellers havde til fornuftige penge. Her havde de en Skoda Oktavia, så har et pænt stort bagagerum, så den tog jeg! (jeg har ikke kørt Skoda siden min bror ejede en af dem hvor man kunne slå frontklappe op og vindsurfe hjem hvis man skulle løbe tør!! 😉 ) Men det er nu en fin folkevogn, denne model med alt i udstyr incl. automatgear, så sømmet i bund og afsted mod Ry hvor jeg landede ca. kl 02! GAB med dejligt at være tilbage i huset, den korte tid der er tilbage før det bliver lejet ud.

De næste par dage gik med lidt afslapning og lørdag tog vi ind til Aarhus, hvor der var festuge. Vi mødes med Emil og Malte og fik en øl i det Irske telt som ligger lige udenfor banegården. Rigtigt hyggeligt og vi fik selskab af en folk Norske mænd som var i vældigt humør, hvilket nok skyldes en del øl og rigtig mange shots!! 🙂 Resten af Weekenden gik med praktisk gøremål og planlægning af de næste 2 uger. Som foruden nedpakning og alt det arbejde der følger med og havde besøg en 60 års fødselsdag indlagt. Det skulle senere vise sig at være dårlig planlægning, når man har så skarp en deadline…..

Mandag ankom der 2 håndværkere for af skifte terrassedøren i stuen. Den gamle var helt rådden i bunde, mærkelig nok er det det eneste stykke træværk som er rådden (heldigvis) men nu kunne den ikke mere, så jeg havde sidst jeg var i DK bestilt en ny. Det tog den ca. 3 timer så var døren monteret.

Mandag var også Janne´sidste dag på kontoret efter 29 år og 9 mdr. Hun havde en god men selvfølgelig også en mærkelig dag, at sige farvel til en arbejdsplads efter så mange år. Det betyder så ikke at hun er helt færdig med at arbejde for AUH, så der stadig er ting der skal overdrages. Det har ikke været en heldig process med overdragelse af hendes opgaver, det er nu nr. 3 der skal oplæres og man har vist i 7 mdr. at hun rejste! Jannes opgaver er ikke lige ud af landevejen, så det kræver en del viden af overtage og hun skulle nu overdraget til en helt ny medarbejder i Sundheds-It, den stakkel!

Fra mandag gik det stærkt der var rigtigt mange ting som skulle gøres, ordnes og sorteret, nedpakkes, smides ud osv. Jeg ved vi vil tænke tilbage på de 14 dage som meget hårde med lidt søvn og en hård deadline. Vi havde helt sikkert undervurderet opgave og den tid vi havde til det. Det helt store opgave var lejligheds projektet, så den ekstra lejligheden der er til huset kunne blive klar til at Simone kunne flytte ind. Man glemmer bare hvor lang tid det tager at dække af, male og ikke mindst så var der mindre ting som blev til større ting. Et eksempel, der skulle installeres en vaskemaskine, nem lille opgave, tager normalt 20-30 min, udfordring nr 1, køkkenbordet som den skulle stå under var 2 cm for lavt, så afmontering af bordplade, udfordring nr. 2, vaskemaskinen kunne ikke komme helt ind til bag væggen, pga en vandrør ud til værkstedet, rørføringen kunne ikke skilles af med en vandpumpetang! Så frem med nedstrygeren. Montering af bordplane igen, forsatsvinduet skulle også flyttes osv. osv. så en opgave på 20-30 min tog næsten en hel dag!!

Fredag den 13. september 2019

Besøg på Emil’s nye skole. Nu jeg var i DK var chancen for at få hans skole at se. Emil er startet på en uddannelse som Produktionstekniker ind for film og Tv på Viborg Medieskole, en meget international skole at dømme efter deres skilt.

Da skolen er den eneste af sin slags er der mulighed for at blive indkvarteret under studiet, dette er på Landbrugsskolen. Gammel og meget fin skole med en langs historien inden for landbrugsuddannelser.

Men løbende renoveret men mange helt nye faciliteter så som motionscenter, sportshal osv.. Super fint at få skolen og Emil nye værelse at se.

Lørdag den 14. september 2019

60 års fødselsdag i Vildbjerg. Min kusines Inge’s mand Søren fyldte 60 år og de havde været så venlige at lægge festen lige præcist hvor jeg var i DK! 😉 Så det kunne vi da ikke gå glip af. Det var en super hyggelig fest, dejligt at se fætre, kusiner, tante og faster. Fik dog kun taget et foto af min søster, bror og svoger.

Søndag den 15. september 2019

Her fik vi besøg af alle børnene og ‘påhæng’ til en gang pizza. Igen glemte jeg at tage fotos! 🙁 Dejligt at have dem alle samlet, der går nok et par år før det sker igen.

Mandag den 16. september til torsdag den 19 september 2019

NU SKAL DET GÅ STÆRK, den sidste slutspurt er sat ind, huset bliver mere og mere tømt.

Stuen skulle være HELT tømt til tirsdag, da Gulvsliberen ville komme kl tidligt og nedslibe trægulvet i stuen. Gulvet var hårdt medtaget af en vis hund ved navn Hans og måske også en del børn.

Gulvsliberen brugte hele dagen og faktisk også lidt af næste dag for at få det pænt. Godt vi havde en fast pris. Resultatet blev så også helt fantastisk. Gulvet blev som nyt.

Onsdag var dagen hvor vi havde bestilt rengøring. Jeg havde luret i sidste uge at det ville vi ikke selv kunne når, så jeg havde kontaktet en lille lokalt rengøringsfirma. Meget lille, det var ejeren og hans mor der mødte op for at gøre rent. Heldigvis kunne de starte på 1 sal, nu hvor Guldsliberen ikke var færdig med stuen. Skønt at få professionelle til opgaven, som gjorde hele huset ren med damp og knofedt. Så da onsdagen var slut var hele huset tømt, rengjort og klar til afleverings forretning med de nye lejere dagen efter.

Torsdag startede med dejligt solskin, så jeg fik taget et sidste billede, i denne omgang, af huset udefra.

Tordag var også dagen hvor vi aflevere bilen. Jeg havde fået et bud fra den forhandler vi havde købt af den, men tænkte at den lokale bilforhandler også skulle have chancen og han bød noget mere. (selvom man altid syntes det er for lidt), så da den sidste trailer var tømt på genbrugspladsen, blev bilen afleveret .

Skøn bil – når vi skal have bil igen bliver det nok en magen til. (ikke i Grønland men i Dk)

Afleverings forretningen gik fint. De nye lejere glæder sig til at flytte ind, den 1 november. Der var sidste ting vi skulle havde ordnet og have pakket kuffert, så først kl 21, var vi klar til afgang med København. Hans var helt forvirret!!

Vi havde bestilt et hotel værelse tæt på lufthavnen, så vi kunne få nogle timer søvn og være i lufthavnen i god tid til at få afleveret leje bilen og få indtjekket Hans. Vi var ikke på hotellet før kl 01:00 og skulle op igen kl. 6! GAB.

Fredag den 20. september 2019

Afgang til Grønland! Vi kom i fin tid til lufthavnen, hvor jeg læssede Janne og Hans incl. bur af, inden jeg kørte hen og afleverede bilen. Vi fandt frem til indtjekning og det store papir cirkus begyndte. For at få Hans med til Grønland, skulle vi have en tilladelse fra Sermersooq kommune, en sundhedsattest fra vores dyrlæge, vaccinations attester (som ikke måtte være over 14 dagen gammel), en erklæring hvor vi skrev under på at Hans ikke havde været i kontakt med andre hunde de sidste 14 dage foruden en importtilladelse fra den Grønlandske Repræsentation i København og vi skulle selvfølgelig have tilladelse fra Air Greenland til at tage ham med på turen og til sidst skrive under på, at hvis flyet styrtede ned var det vores skyld fordi vi havde hund med! Så efter at have fremvist alle disse papirer kunne vi aflevere Hans i baggage indleveringen, hvor vi først måtte tage han ud af buret, så det kunne blive sikkerheds skannet. Vi havde givet Hans nogle beroligende som allerede var begyndt at virker, så han tog det pænt da han blev rullet væk af en sikkerhedsvagt. Kl. 07:58 kunne vi sættes os ned i afgangshallen og nyde en kop kaffe og puste lidt ud efter nogle hektiske uger.

Flyet gik næste til tiden og planmæssigt ankom vi til Kangerlussuaq igen med en fin udsigt over indlandsisen.

I lufthavnen fik vi kørt Hans og bur ind i bagage sorteringen så vi lige kunne se til ham. Han var helt bedøvet, heldigvis, så vi lod ham bare ligge i buret, mens vi ventede på næste fly til Nuuk.

Flyet mod Nuuk gik også til tiden, det blev dog en noget bumlet landing pga. af stærk blæst, men hellere det end de fløj tilbage til Kangerlussuaq. Vel nede på jorden igen og ude af flyet, som nogle af de sidste, fandt vi Hans og bur, som var læsset af flyet. Vi gav tegn til personalet om vi måtte tage buret hvilket vi fik ‘Tommel-Op’ på. Så jeg kørte Hans og bur, uden om ankomsthallen og om på forsiden af lufthavnen, hvor jeg fik nøglen til den bil vi havde lejet, ind med Hans og derefter bur. I mellemtiden havde Janne fået vores kufferter og vi kunne drage med Suloraq 13. SKØNT at være hjemme! Hans var så småt ved at vågne op af døsen, men var blevet noget glad for buret, så der tilbragte han det meste af aftenen.