Første solo sejltur

Søndag den 29. september 2019

Eigil havde bådnøglen med da de var på besøg lørdag aften, så vi i dag kunne tage en sejltur, alene. Dagen startede dog noget overskyet med lidt vind, men efter vejrudsigten skulle vinden løje af i løbet af formiddagen. Så vi besluttede at sejle ud, selvom solen ikke var fremme. Vi hoppede på bussen kl 11:43 det tager knap 5 min før vi skal stå af igen og gå 15 min før vi er ved båden. På selve bådbroen var det lidt svært at komme til vores båd, da to unge fyre fra nabo båden havde omdannet broen til et rensdyr slagteri! De flyttede sig dog hurtigt så vi kunne komme til at smide fortøjningerne.

Sejlplanen var at tage ind i Kobbefjorden. Jeg har været der en del gange men det var Janne’s først tur. Der var lidt mindre bølger på vej ud af havnen, men så snart vi vendte snuden ind i Kobbefjorden blev vandet helt fladt! Så kunne den nye Letmatros også studere søkortet.

Næste helt inde i bunden af fjorden blev vandet helt spejlblankt, fantastisk at sejle i.

Vi sejlede så langt ind mod land som vi mente var sikkert, i flg. ekkoloddet var der 6 meter vand under kølen og kastede anker. I med gummibåden og så var det bare at padle ind mod land. Den lille påhængsmotor virker ikke rigtigt, noget af det først som skal laves. Der er i disse dage ekstremt lavvande så det var nemt at komme i land på stranden og slæbe gummibåden et stykke op på land.

Vi gik op mod elven og den feltstation som det Grønlandsk Naturinstitut har i bunden af fjorden. Feltstationen er ved at blive udvidet så der var masser af aktivitet med at bygge to nye huse. Elven skær sig igennem klipperne, mini Grand Canyon ?

Vi vandrede langt elven op mod søen. Sceneriet var skønt, selvom solen ikke skinnede.

Efter at havde nydt udsigten over søen gik vi retur mod båden og fandt et godt sted at spise frokost med denne udsigt til båden og fjorden.

Bygningerne til venstre er Feltstationen. På skråningen er der en del små telte og nej det er ikke til Hobitter eller nisser men formentligt forsøg med planter eller målestationer.

Efter en god frokost og kaffe!! Skulle der samles lidt sortbær, det er sidste på sæsonen men der var vildt mange bær, som inden for kort tid havde vi 1/2 kg til en tærte! Man bliver gentagende gange forundret over hvad man finder af planter i den Grønlandsk natur, som f.eks denne, helt gul i alt det grønne.

På vej ned mod gummibåden var der flere små vandløb der skulle krydses med et klareste vand.

Siden vi var gået i land var det blevet endnu mere lavvandet, så gummibåden skulle slæbes et god stykke for at nå vandkanten. Båden lå hvor vi havde efterladt den, heldigvis!

Hjemturen gik fint og det lykkes os at lægge til bådbroen helt perfekt. Skøn lille tur som lover godt for den kommende sejl sæson, vi må nok indstille os på at det bliver til 1 max 2 sejlture mere i år. Winter Is Coming! Her er ruten der ind. Hvorfor den sidste del ikke med må være en fejl i App’en. 😉

ps. de bær vi plukkede blev til denne lækre tærte.