KangNu – 20 km

Lørdag den 24. august 2019

Så er det i dag at bentøjet skal testes. Min kollega Eigil og jeg havde meldt os til det årlige KangNu løb. Der er tre distancer, 20 km gang eller løb (vores distance), 35 km og 56 km!! løb! Afgang med båd var kl 10:30 fra tidevandstrappen, for os. Der havde været informationsaften og uddeling af numre torsdag aften, men da vi begge var i Sisimiut på det tidspunkt havde vi fået en fra Skattestyrelsen til at afhente vores numre. Eigil havde hentet dem på vores kontor da vi kom hjem til Nuuk, fredag aften. Eigil skulle med en lukket båd, mens jeg skulle med en åben Poka jolle og alle der måtte klæde om til ‘flyverdragt’ inden afgang. Vejret var virkeligt flot, høj solskin og kun lidt vind, så bådturen der ind var skøn!

Båden lagde til ved klipperne og så var det bare at springe i land og afføre sig ‘flyverdragten’ på med rygsækken og afsted.

Ved landgangstedet ligger den lille hytte, den skal på en senere tidspunkt udforskes yderligt, tror måske den tilhører Snescooter klubben.

Vi var omkring 20 stk. som startede nogenlunde samtidigt. I flg, bådføren var de første på 56 km blevet sejlet ind i fjorden kl 7:30 ! Vi gik i vores eget tempo og nød udsigten over Kobbefjorden.

Lidt efter lidt blev gruppen delt op i mindre grupper eller folk der gik to og to. Ruten er ikke afmærket, men vi havde en god ide om hvilken retning vi skulle gå. Ellers blev vi overhalet at løbere fra de lange distancer og så var det bare at se hvilken retning de løb i.

En lille stigning før første tjek punkt. Hvor alle bliver registeret og der er vand, frugt og chokolade. Hvordan de har fået det der ud?? De har båret det hele vejen, de ca. 5 km fra hvor vi startede.

Efter tjek punktet var den hårdeste stigning på ruten, kendt som nedkørslen. Hvordan man så ellers køre en snescooter ned af den!

Det var hårdt at gå op, men i ens eget tempo gik det fint, men små pauser undervejs. Belønningen… Fantastisk udsigt!

Helt oppe af ‘nedkørslen’ ligger en af Snescooter klubbens hytter. Ved ikke lige om jeg turde overnatte i den!

Fantastisk udsigt hele vejen rundt.

Her tog vi en madpakke pause, pustede ud og bare nød udsigten! Inden vi skulle ned på den anden siden mod Nuuk.

Undervejs kommer man forbi de flotteste søer.

Det må være et yndet vandremål da der herfra er en sti i landskabet som man kan følge. Stien er dog stejl og flere steder skal man små klatre og ikke mindste holde øje med løse sten.

Længere nede får man også fornøjelsen af et lille vandfald.

Helt nede er der også et lille vandløb som skal krydses.

Herfra og ind til mål i Nuuk, er en kendt rute, man følger langrands sporet ind til byen. Lige efter lufthavnen var der endnu en lille vandpost, som kunne fortælle at der stadig mangler ca. 50 som var bagved os. Den allersidste del var lidt kedelig igennem byen og frem til sportshallen som var mål stregen, vi løb de sidste ca. 10 meter……….. og fik noteret tiden 5 timer og 50 min. Ikke dårligt., selvom ruten ikke var helt 20 km.

Fantastik tur.. varmt og tørt så vi måtte fylde væske depoterne op på Godthåb Bryghus… 🙂