Qooqqut igen og hvaler

Lørdag den 15 juni 2019

Inge og Erik (dem jeg var ved Isfjorden med i Pinsen) havde spurgt efter Pinse turen om jeg ville med ind til resturanten i Qooqqut og spise frokost. De kan ikke sejle båden alene, så for at de kumme komme afsted sagde jeg selvfølgelig ja også selvom det betyder at jeg kommer til Qooqqut 2 dage i træk! Vi mødtes ved båden kl 10. Jeg cyklede lidt før da jeg ville forbi Stark som ligger i nærheden af lystbåd havnen for at se om de havde et værktøjssæt. Den lille påhængsmotor til gummibåden virker ikke og jeg forsøger at få den repareret. Men nej ingen værktøjssæt i Stark, som jeg skyndte mig at sende en SMS til Erik om han havde noget værktøj. Hvilket han svarede positivt tilbage på. Men vi skulle afsted så rep. af motor må vente til senere.

Vi fyldte tanke op på vej ud af havnen og så gik det mod Qooggut igen. Vejen kender vi godt, men der skal holdes udkig efter is skosser. Vi var fik fint lagt til ved den lille flydebro nedenfor resturanten og gik op til den. Vores bord var klar og vi bestilte vores mad. Igen i dag var der godt med gæster, det er et populært sted, men maden skuffer heller ikke. Det er ikke gourmet mad men bedre en gennemsnittet. Efter en god frokost fik vi en lille snak med ejeren, Mads, om de fotos han der hang på væggen. Det var fine fotos af en isbjørn taget inde fra resturanten. Den var kommet forbi for nogle år siden og havde undersøgt området. Ejeren og en ansat var for at klargøre til en ny sæson og havde ikke medbragt en riffel. Heldigvis kom der en jæger forbi nogle timer senere som skød bjørnen.

Mætte gik vi ned mod båden, hvor der pludseligt lød et højt blåst ude fra bugten. 1 stk. pukkelhval på besøg helt inde ved kysten. Modig hval, da der også lå en fiskebåd/Hvalfanger for anker.

Vi sejlede langsomt ud for at se om hvalen ville dukke op igen. Den var dog ikke specielt fotogen men viste da halen en enkelt gang.

Så vi sejlede ind mod Nuuk! Omkring Sermitsiaq (saddeløen) lå der et par både stille helt ind ved kysten, som regel et tegn på hvaler, så vi drejede ind af og ganske rigtigt et lille blåst! Det var en lille hval som lå helt inde ved land og slappede af.

Vi lå stille og hvalen drev bare lidt rund, dykkede og kom op på den anden side af både, så den var lidt svær at komme helt tæt på. Pludsligt var det er stort blåst, det var en anden hval som havde sneget sig ind på os.

Det virkede som om den bare lå i overflade og trak vejret uden at dykke ret meget.

Stor oplevelse! Der kom flere både til, så vi startede motoren og sejlede retur til Nuuk. God og hyggelig tur.