Pinsetur til Kapisillit og isfjorden – 2

Søndag den 9. juni 2019

Dagen skulle bruges på udflugt til Isfjorden. Morgenmaden blev indtaget udendørs, uden myg, de sover åbenbart længe. Vejret viste sig endnu engang fra sin pæne side.

Ca. kl 11 var alle ombord, igen paddelede Erik og jeg ud til båden og sejlede om til flydebroen hvor resten af besætningen kom ombord og vi sejlede over den lille fjord, ca. 30 min sejlads, før vi ankerede op. Jeg tog første tur ind med gummibåden og roede ud for at hente Erik. Vi havde godt læs i rygsækkene da vi havde frokost, øl og kaffe med til turen. Så snart vi kom i land kom fluerne og myggene, så det var godt vi havde myggenet med. Der var en lille stigning fra stranden og op på et fladt område, som minder om et mose landskab. Da det ikke har regnet længe, var det til at gå på tværs uden om mindre søer og enkelte steder måtte man gå på tuer. Underlaget var blødt så det krævede lidt at gå i.

Efter ca 20 min vandring dukkede noget hvidt op i det fjerne. Som fyldte mere og mere i billedet efterhånden som vi nærmerede os fjorden.

og til sidst var vi helt helt nede vandet efter ca. 40 min vandring.

Fantastisk skue, vandet krystal klart og bare is skosser så langt øjet rakte, helt stille kun lyden af skosser der ramler samme og langt ude fra høje ‘skud’ når noget is knækker eller vender.

Frokost skulle vi selvfølgelig også have, vi rykkede ned i vand/is kanten, da der ingen myg var så tæt på isen, da temperaturen var lavere end bare 10-20 meter længere inde.

Mætte i maven med ikke af udsigten, måtte vi efter et par timer tænke på at vandre tilbage. Her kommer jeg helt sikkert tilbage til, gerne med telt så man kan være her et par dage. Vi tog en lidt anden rute retur, for at undgå de værste tuer. Myggene og fluerne var der stadigt, så længe man gik var det ikke det store problem men når man står stille så…………… Vi kom vel tilbage til båden, som lå i den lille bugt sammen med et par andre både.

Vel ombord, igen skulle der paddeles i gummibåden! (Nu skal jeg havde lavet den påhængsmotor), så skulle vores last af træ afleveres. Der er rigtig fin mobildækning incl. 3G i hele fjorden så et opkald til Bo for at sige at vi var på vej. Det krævede lidt vejledning for at finde frem til hvor hans hytte lå. Men vi fik retningen og 15 min senere kunne vi lægge til ved en bøje og Bo kunne ro ud i hans gummibåd og afhente træet. Det så dog lidt vildt ud at placere lægterne på langs i gummibåden og Bo skulle sidde ovenpå og ro. Det så nu ud til at gå meget godt da han roede ind mod land, men vi sejlede ud mod midten af bugten, hvor vi skulle skaffe aftensmaden ved at fiske. Mellem to små øer smed vi snøren ud og der gik ikke lang tid før Erik hev den første torsk op, jeg fangede en lidt efter. Udrun havde aldring fisket før men hun fangede den klar største torsk, begynder held! 😉

Da der var 5 torsk i spanden sejlede vi ind mod flyde broen, satte de to damer af sammen med fisken og sejlede om i den lille bugt for at ankre op, efterfulgt af roning i gummibåd.

Vel oppe i vandrehjemme skulle fiskene ‘parteres’ og laves om til fiskefrikadeller. Der var et lille bord nogle meter fra terrassen, som vi brugt til at filliter fiskene mens vi ihærdigt kæmpede mod de hårder af myg der angreb os. Det blev til gode fiskefrikadeller som Erik stod for. Inden vi gik i seng skulle aften solen og udsigten nydes, iført myggenet!

Det var tidligt i seng efter en lang dag med gode oplevelser!