Pinsetur til Kapisillit og isfjorden – 1

Lørdag den 8 juni 2019

Jeg har sammen med Erik (Jurist i Digitaliserings styrelsen) været under oplæring af Eigil for at vi kunne låne hans båd mens han er i DK på ferie. Så i Pinsen havde vi planlagt at sejle til Kapisillit, inderst i Godthåbs fjorden. Vi var foruden Erik og undertegnede, Erik kone Inger og hendes veninde Odrun. Det var adgang lørdag kl 10, jeg var der lidt før og på broen mødte jeg Bo som er Direktør for Deloitte her i Nuuk. Kender ham fra arbejde, hvor han har haft en del at gøre med ERP projektet. Bo var ved at læsse træ ombord på hans båd. Træet skulle bruges til renovering af hans hytte i Kapisillit, han havde dog ikke plads til det hele så han spurgte om vi kunne have noget med ud for ham. Vi skulle jo samme vej, så hvorfor ikke, man skal hjælpe hinanden, så vi fik læsset 6 lægter på den ene side af båden og herefter var vi klar til afgang. Jeg fik lov at lege Skipper på vejen ud, Jeg havde lagt en rute på Isailor på Ipad’en så vi havde en ca. rute at sejle efter.

På sejlturen derud kom vi forbi indsejlingen til Qoqqut, et sted som er kendt for at der tit er hvaler og vi var heldige! 1 stk. Pukkelhval

STOR oplevelse – at være så tæt på et så stort dyr og bare glider lydløst igennem vandet. Til sidst dykkede hvalen ned og dukkede op langt væk – nu var det nok med alt det fotograferende. 🙂 og vi forsatte vores sejlads længere ind i fjorden. Vi ankom til Kapisillit, der er 2 små flydebroer hvor man kan lægge til og læsse bagage og passagerer af, hvilket Erik og jeg så gjorde, inden vi sejlede om i en lille bugt hvor man opankrer når man besøger bygden. Vi lod ankret gå og sikredet os at ankret havde fast i bunden før vi hoppede i gummibåden og paddelede ind til land. Samlede vores rygsække op på flydebroen, Inge og Udron havde tage deres bagage og gået op til vandrehjemmet hvor vi skulle bo de næste par dage.

Ruten fra Nuuk til Kapisillit

Vandrehjemmet er ganske lille 6 værelser i alt, et stort fællesrum og køkken. Lokum, da der ikke er rindende vand. Værten havde dog været så flink at fylde masser af dunke op, så vi slap for at hente vand ca. 500 m nede i byen. Et andet plus er udsigten fra den store terrasse!

Udsigten fra mit værelse

Efter en god frokost, som jeg havde ansvaret for! 🙂 Vi skulle have alt med som vi ville få brug for i den tid vi skulle være der. Der er en købmand i bygden men han havde kun åben lørdag fra kl 10-13 de næste dage var der lukket. Så vi havde hver især mad med til morgenmad, frokost og aftensmad og mit job fra frokost til to dage. Efter frokosten, som blev lidt bøvlet pga. myg!! Heldigvis var vi forberedte så vi havde myggenet med, det gør lidt ud over udsigten!

Efter frokost gik Erik og jeg en tur op på fjeldet så vi kunne kikke ud over bygden.

Øverst på fjeldet står en radiostation så der er god dækning og 3G! og et lille skilt.