Anden sejltur

Fredag 19. april 2019

Havde aftalt med Eigil og hans kone, Hanne, at vi skulle mødes ved båden kl 10:30 medbringende madpakke og drikkevare så skulle vi sejle en tur ind i Godhåbsfjorden til en sted der hedder Qooqqut. Vi ankom til lystbådehavnen præcist, var nødt til at tage en taxi, havde lige misset at busserne kørte efter helligdags køreplanen. !! 10 min senere var vi på vej, i første omgang for at tanke, også gik det ud af haven og nordover ind i Godthåbs fjorden. Vinden var omkring de 7 m/s lige imod sammen med modstrøm, gav det lidt bølger men ikke noget vildt og efter ca. 30 min kom vi i læ af saddel-ø hvor det karaktiske fjeld Sermitsiaq ligger, der ses tydelig fra de fleste steder i Nuuk.

Målet for dagens sejltur var Qooqqut  (længst til højre på kortet) Her ligger der en restaurant (ikke åben endnu) hvor man bla. kan komme forbi med ens fangst og få den til beredt og serveret efterfølgende. Der var ikke mange båd på vandet, vi så kun 2-3 stykker og dan vi kom ind i bunden af den lille side fjord hvor Qooqqut ligger var det helt tomt for både. Solen skinnede og vandet var helt fladt! Fantastisk skue!!!

På vej ind mod Qorqut

Vi sejlede forsigtigt ind mod den lille landgangsbro, da stedet stadigt er lukket er alle ting ikke helt på plads endnu. Så der skulle sejles med forsigtighed.

Vi steg i land, med kaffen i rygsækken og 1 stk. drone. Ca. 500 meter fra landgangsbroen ligger Resturanten i området ligger der også et par hytter/sommerhuse.

Hvilket sted at have et sommerhus!!

Vi satte os på trappen til resturanten for at få en kop kaffe og få luftet dronen på dette fantasiske sted.

Kaffe på trappen
Båden og det klare vand

Efter kaffen var det tilbage ombord og få lidt frokost, inden vi skulle teste vores fiskeheld, denne gang skulle der være 112% sikkerhed for fangst! (modsat sidste sejltur) Så efter en kort sejltur til den anden side af den lille bugt, var det ud med linerne. Ganske rigtigt, vi havde knapt fået gjort krogene våde før der sad 2 torsk på! Helt vildt, i løbet af ingen tid havde vi fange 8 stk’s !! Eigil havde travlt med at slå dem ihjel og tage indvolde ud.

Min først torsk i Grønland
og der kom flere op af det klare vand!

Vi lå næste helt op af fjeld væggen, også flot at være så tæt på.

Men der skulle også være rødfisk, så vi trak lidt længere ud hvor det er dybere også var det bare med at få krogene ned til bunden inden der var torsk der bed på. Der gik ikke mange minutter før jeg havde bid, troede først det var torsk, men der kom to meget fine rødfisk op!

1. stk rødfisk!!
På vej ud af Qooqqut fjorden

Fantastisk dag til søs – vejret overrasker helt vildt og naturen………..WOW. Det var først da vi kom hjem at problemerne og eftervirkningerne efter turen…. Nemlig hvordan fa’en filetere man en torsk! Nå men frem med Ipaden og Youtube, hvor svært kan det være..

Frisk fanget torsk og for lille spækbræt

Der er ingen foto’s eller videoer fra filetteringen, det er ikke for sarte sjæle, da vores køkkenkniv ikke var skarp, så det var næste umuligt at skære fiske ud, men det blev da til en lille filet!

Første ‘home-made’ filet nogen sinde.

Så efter dette ynkelig forsøg, som bare nærmeste rykkedet fisken fra hinanden, pga. den sløve kniv, blev resten af fiskene smidt i fryseren og det var tid til et glas rødvin.. Der var nogle som sov godt om natten.