Dag – 1 Nyt liv i Grønland starter

Dag 1 – stadig d. 5 marts 2019.

Vel ankommet til Nuuk – med et lille Dash 8 propel fly hvor der kun er plads til 37 personer. Til gengæld går det hurtigt med at få tømt flyet og ind i den mindste ankomsthal og bagagebånd jeg nogensinde har set!

Min kuffert var, heldigvis, med, igennem tolden og lige på den anden side stod Eigil og tog imod. Så ud med den TUNGE kuffert i hans bil og af sted til den nye lejlighed. Lejligheden ligger alleryderste  i Nuuk, den sidste blok før vildmarken.  Helt ny – 2 værelse på 1 sal, men en lille altan hvor der er udsigt ind over Nuuk og fjorden! FLOT! Eigil spurgte om jeg ville have 1 time inden ham ville hente mig igen og køre mig ind til første møde med en leverandør, ja man kan ligeså komme i gang!  Fint møde med præsentation af et løn system, efter møde tog vi ind så jeg kunne se kontoret og min nye arbejdsplads.

ERP kontoret

Fin lille bygning hvor Fællesoffentlig IT har den ene ende og skatteforvaltning har den anden, ovenpå bor Grønlands statistik. Tværs over en lille gårdsplads ligger kantinen og til venstre store dele Selvstyrets administration.   Alt det skal jeg nok få at se senere. Jeg fik også lige hilst på Johanne, en af medarbejderne. Hun var været at færdiggøre en kørsel i ERP systemet inden hun i morgen skulle rejse nordpå til det første indledende møde med en kommune omkring deres overgang til det nye ERP system.

Fik tjekket at jeg kunne logge på mit nye PC, udleveret min nye mobil telefon og fik den korte med vigtigt rundtur – hvor var kaffemaskinen o.l.. Eigil tilbød en lille rundtur, i hans bil, så jeg lige kunne se lidt af Nuuk, den gamle del af byen, Hans Egedes hus, statuen af ham, domkirken (som er i træ), rundt forbi Nuuk centret og ud mod vildmarken og mit nye hjem.  Vel hjemme hoppede jeg i noget varmt tøj og tog stien ned møde Brugsni og Pisifik (dagligvare butikker) Den første del af stien gik fint, den er oplyst med gadelamper, den sidste del er jeg ikke sikker på er en del af stien, den blev brugt at nogle børn som kælkebakke. Jeg valgte Brugseni, fint butik med det man skal bruge. Jeg købet et par pakker af Knoor´s det bedste, lidt skinke og 1 liter langtidsholdbar mælk. Skulle have tage en rygsæk med, så kunne jeg havde haft lidt mere med hjem. Valgt at tage vejen hjem, den går godt opad, men det tager alligevel kun ca. 10 min at kommer hjem. Så skulle der Skypes med Janne og sendes lidt besked til ungerne om at jeg var kommet godt herop. Der er IKKE internet i lejligheden, så forbindelsen måtte laves via min nye mobil telefon. Det virkede nu fint, så Janne kunne se vores nye lejlighed og ikke mindst udsigten ud over fjorden og byen.

Bag huset ligge fjeldet, Store Malene, alt dækkes i sne!

Efter video snakken, skulle der laves lidt hurtig aftensmad. Pasta Cabonada, med skinke, uhm.

Forsøgte at trække tiden før jeg gik i seng, der er 4 times forskel så min krop troede at klokken var sent, men måtte til sidst give op og gå i seng kl 20 (kl 24 DK tid) Træt med glad, dette skal nok blive godt.